Johanna Tukiainen Vol. 263

Home Forums Julkkikset Johanna Tukiainen Vol. 263

Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 1,688 total)
  • Author
    Kyöpeli
    Participant

Johanna tekee sitä, mitä monet muutkin keskiverrosti englantia puhuvat tekevät, että hän puhuu englantia kuin se olisi suomea. Eli ei ole välttämättä niin perillä kielen omista idiomeista vaan kääntää suomalaiset sanontatavat suoraan. Tuo ”opposite way” lienee suora käännös siitä, kun suomessa voidaan sanoa ”koirat tykkäävät lapsista ja päinvastoin”. Miten se nyt englanniksi oikeasti olisi… Voiko sanoa ”and vice versa”?

Muita tällaisia on mm. artikkelien unohtuminen (koska suomessa mitä ei ole) ja ylimääräiset monikot sanoissa, jotka suomessa ovat monikkoja. Kuten ne häät.

Tuo on minusta tosi tavallista. En sinänsä sitä mitenkään nolona pidä, toki se, että kamalasti keulii tällöin kielitaidollaan, on vähän hassua. Silti en itse ymmärrä sitäkään asennetta, että ei pitäisi puhua englantia, kun ei kerran osaa. Ymmärrän, että näin tekee mieli sanoa, kun kyseessä on Tuksu, jonka edesottamukset huvittavat/ärsyttävät. Ei siinä silti oikein järkeä ole.

Kyllähäntä tuosta nyt ymmärtää, mitä hän haluaa sanoa, ja jos hänellä on muutamakin ulkomaalainen seuraaja somessa – kuten vaikuttaisi olevan, jotain näitä uskistyyppejä – niin se palvelee tarkoitusta. Monet maailmalla puhuvat vieraita kieliä vielä PALJON heikommilla eväillä ja saavat itsensä ymmärretyksi. Yleensä sitä pidetään hyvänä juttuna. Meillä on Suomessa pikkuisen liikaa sellainen virheitä pelkäävä kulttuuri. Porukka ei meinaa uskaltaa käyttää kieliä, kun nolottavat ne virheet. Ei niitä minusta tarvitse hävetä, ei edes Johannan. 🙂

Yksi juttu on myös se, että jos ei harjoittele, silloin ei myöskään opi. Voi olla, ettei opi, vaikka harjoitteleekin, mutta on ainakin jonkin mahdollisuus.

#275730 Ilmoita asiaton viesti
    supetblonli
    Participant

Tuksu on vuosikausia väittänyt puhuvansa fluent English. No sitähän se ei tosiaan tee. Tietenkään kielitaitoa ei tarvitse hävetä, mutta jos väittää puhuvansa sujuvasti ja täydellisesti – niin onhan nuo alkeelliset virheet aika hassuja. Tuksu ei edes osaa ottaa opikseen asiasta eikä tarkasta onko se puoliksikaan oikein, mitä kirjoittaa. Nykyään se on vielä niin helppoa esim Google Translate avulla. Tuksu toistaa jatkuvasti noita alkeeellisia virheitä kuten Helsinki City Centrum, weddings, my past away sister, dother…. Ja kielioppivirheet ovat nekin hyvin tavallisia. Jos väittää olevansa fluent niin  silloin on ne lauserakenteet ja kielioppi hallussa. Tuksulla ei ole. No ei ole kyllä suomenkielelläkään hänellä nämä asiat hallussa. Jos meinaa sen elämän kerta kirjan tehdä, niin silloin kannattaisi aloittaa siitä että kertaa hieman äidinkielen oppeja.

#275731 Ilmoita asiaton viesti
    hallitunkki
    Participant

Ihan samaa mieltä Kyöpelin kanssa, kyllä Tuksun englannista luultavasti asia selviää, eikä virheitä sinänsä tarvitse hävetä. Mutta jos jatkuvasti kehuu puhuvansa ”fluenttia” englantia, niin rima on vähän korkeammalla virheiden suhteen.

Muistaakseni tuosta ”weddings”:stä on huomauteltu jo vuosia, eikä se vain tunnu korjaantuvan. Eli oppimisen suhteen olen kyllä hyvin skeptinen.

#275732 Ilmoita asiaton viesti
    daria
    Participant

Tuksun kielitaitoon voisi myös sanoa että Tuksu puhuu amerikanenglantia, se eroaa brittienglannista jota meillä esim. koulussa opetetaan. Amerikanenglanti on kieliopillisesti helpompaa ja sillä tulee ymmärretyksi maailmalla. En itsekkään osaa brittienglantia, se on vaikeaa ja aika tylsääkin.  🙂

#275733 Ilmoita asiaton viesti
    daria
    Participant

Lisään vielä tuohon Tuksun kielitaitoon että oikeastaan en näe niissä mitään moitittavaa. Rohkeaa antaa haastattelu Englanniksi tai Ruotsiksi vaikka ei mene ihan kieliopillisesti. Kirjoittaessa voi tulla enemmänkin virheitä. Yleensä meillä suomalaisilla on se vika että emme uskalla käyttää opittua kieltä, pelkäämme virheitä  mutta vain puhumalla oppii. Joten annan tästä 10 Tuksulle, löytyi siis ainakin yksi hyvä piirre jonka hän omaa. Kielitaito on aina hyvä asia, kun tulee ymmärretyksi ja ymmärtää itse niin sillä pärjää, viis kieliopista, harva meistä osaa edes oikein omaa äidinkieltä, eli Suomea.

#275734 Ilmoita asiaton viesti
    daria
    Participant

Udin Bemu

” In general, dogs love babies and children and the opposite way.”

-Eli koirat rakastaa vauvoja ja lapsia ja myös vihaavat heitä.

Suomennos menee:

– Yleensä koirat rakastavat vauvoja ja lapsia ja päinvastoin.

( Päinvastoin = myös vauvat ja lapset rakastavat koiria)

#275735 Ilmoita asiaton viesti
    Mindful
    Participant

Daria: eli jos tuksu kirjoittaa englanniksi ihan päin persettä niin siinä ei ole mitään moitittavaa? Ja ihan tiedoksi sinullekin ettei tuo tuksun yritys ole edes amerikan englantia.

#275736 Ilmoita asiaton viesti
    Pastori
    Participant

Nolouden huipentuma pölliä jonkun toisen hieno kuva ja esittää sen omanaan. Ryhmän ylläpitäjä jos olisin, saisi monoa.

#275737 Ilmoita asiaton viesti
    daria
    Participant

Rebel

Ei ole mitään moitittavaa ja eihän ne ihan päin persettä ole. Turhaa pilkun nussintaa. Hienoa että opetellut kieliä ja uskaltaa käyttää niitä virheistä huolimatta. Kyllä Tuksu amerikanenglantia puhuu aika pitkälle, se on vissi, se on murteellista. Itsekkin puhun amerikkalaisittain jonka opettelin tv-sarjoista aikoinaan ja kielitodistuksessa minulla on englanti hylätty, amerikkalainen korostus merkinnällä 😂😁

#275738 Ilmoita asiaton viesti
    Heipp
    Participant

Tuksun kielitaidon arvostelua pidän samana, kuin hänen ulkonäkönsä arvostelua.
    Meidän naapurissa asuu ihana huumorintajuinen nainen, ruumiinrakenteeltaan lähes yksyhteen Tuksun kanssa, 1,50 pitkä ja ylipainoinen.
    Ei tulisi mieleenkään huomauttaa tai vinoilla hänen pituudestaan tai painostaan.
    Ihminen on sen pituinen kuin on eikä siihen voi itse vaikuttaa ja mitä väliä pituudella on. Painoon tietysti voisi vaikuttaa kun katsoo vähän mitä syö ja juo, mutta itse hän painonsa kantaa.
    Mitä eroa hänellä sitten on Tuksuun, kun ei tulisi mieleenkään huomautella.
    Hän ei valehtele ” Olen vaan 1,63 pitkä ” eikä ”  Olen laihtunut 15 kiloo ” vaikka tosiasiassa olisi lihonnut.
    Sama tuossa kielitaidossa, jos joku puhuu/kirjoittaa ja virheitä vilisee, en huomauttelisi, paitsi jos henkilö väittäisi olevansa kielissä erinomainen.

#275739 Ilmoita asiaton viesti
    Älykkö mopsi
    Participant

Heipp, juuri noin. Ja kyöpeli, myös. Jos esim. minäNi sanoisi  että puhun fluenttia eglishiä tai että olen uskomattoman kaunis, valehtelisin. Sönkkään enkkua, tulen ymmärretyksi, vähät kirjoitukseni tarkistan moneen kertaan koska kirjoitetut virheet ovat nolompia,  ja se riittää kun en muuhun pysty, Tärkeintä on yrittää, sillä saa pisteet, miettikää miten innoissaan ollaan jos joku eksoottinen elävä vääntää hamraata. Ihan tavis polkkatukka olen, kukaan juristi tai edes siwan kassa ei ole posket valuen kehunut kauneuttani tai älykkyyttäni.  Mutten valehtele olevani tai osaavani jotain mitä en ole tai osaa. Se erottaa hamraan taviksen glamour henkilöllöstä.  Rehellisyys ja todellisuudentaju.

#275740 Ilmoita asiaton viesti
    Mindful
    Participant

No jos osaa englantia muutenkin kuin vain amerikkalaisista ohjelmista opittuna niin kyllä tuo tuksun ralli-englanti silmiin pistää ja nimenomaan siksi huvittavaa kun rouva itse kokee omaavansa keskitasoa paremman kielitaidon.

#275741 Ilmoita asiaton viesti
    qwerty2
    Participant

Tuksussa jotenkin viehättää toi ainainen parempana oleminen. Kaikesta pitää yrittää saada sitä glamouria, vaikka lopputulos on surkuhupaisa. Kyllä se näkyy läpi jo kauas, harva ihminen on niin typerä ettei sitä huomaa. Todellisia ystäviä ei ole lainkaan, oma perhekin yrittää pitää etäisyyttä. Mutta tää kaikki jo tiedetään, joten näin vanhempana tallaajana tulee vähän kokemuksia ja OT. Hypätkää yli jos ei kiinnosta, tässä ei ole Tuksusta sanaakaan.

Aikuisen ikäni olen kiertänyt mualimaa lähinnä työn merkeissä ja viimeiset 30 v asunut Suomen ulkopuolella. Potkut olis tullu jo alkutaipaleella jos ei olis osannut käyttäytyä ja lähinnä olla rehellinen oma itsensä. Hyvä esimerkki on Kimi Räikkönen, joka maailmalla supersuosittu juuri tästä syystä. Tätä ei muuten aina Suomessa ymmärretä.

Yhden lukuisista opetuksista sain uran alkutaipaleella fiksulta edustajalta Pariisissa. Olimme illallisella asiakkaiden kanssa ja maksajana ja isäntänä minulle annettiin viinilista. En tietysti tiennyt mitään viineistä ja edustajaNI pelasti tilanteen ottamalla listan kädestäni ja tilaamalla viinit. Myöhemmin hänen kanssaan asiasta juteltiin ja hän opetti minua olemaan rehellinen näissä tilanteissa. Joten seuraavan kerran vastaavassa tapauksessa sanoin pöytäseurueelle, tulen Suomessta ja nyt ollaan Ranskassa. Ranskalainen viinikulttuuri on muutaman sata vuotta vanhempaa kuin suomalainen ja en todellakaan tiedä juuri mitään viineistä. Joten olen kiitollinen jos te voitte valita ruokiin sopivat viinit. Ja aina on toiminut.

Tunkki sen sijaan ottaisi viinilistan ja valitsisi kalleimman viinin riippumatta siitä mitä on menussa. Ja nolaisi itsensä.

Että tämmönen tarina tuli mieleen, sorry OT

#275742 Ilmoita asiaton viesti
    Twisted Sister
    Participant

Surkea se tunkin englanti on ja vielä surkeampi on hänen ruotsinsa. Ei siinä mitään mutta kun aina valehtelee että on niin fluentti. Ne Urban videot sen todisti aika hyvin. Urban puhui oikeasti amerikan englantia ja tuksu ei ymmärtänyt kunnolla.

#275743 Ilmoita asiaton viesti
    Sienilentokapteeni
    Participant

Vai että Amerikan enkkua puhuu Tuksu. Joopa joo 😂 Tunglish on varmaan osuvampi kuvaus.

Mutta oikeassa olette siinä, että ehkä sitä tulee oltua liian kriittinen ihan kaikesta mitä Tunkki tekee tai sanoo. Kai sille jotenkin sokaistuu ja asiallisen kritiikin ja kiusaamisen raja voi ylittyä jos ei ole tarkkana, myös allekirjoittaneella.

Viewing 15 posts - 406 through 420 (of 1,688 total)
  • The topic ‘Johanna Tukiainen Vol. 263’ is closed to new replies.