Reply To: Johanna Tukiainen Vol. 255

Home Forums Julkkikset Johanna Tukiainen Vol. 255 Reply To: Johanna Tukiainen Vol. 255

#262453 Ilmoita asiaton viesti
beach
Participant

Jostain kumman syystä vihaan asiakaspalvelutyötä nykyään.

Minä taas olen oppinut yli 4 vuosikymmenen junamatkustamisurani aikana vihaamaan erityisesti VR:n ammattipahoittelijoita. Ainoakaan lukuisista pienistä ja joistain suurista ongelmatilanteista ei ole johtunut minun mokastani, erityisesti poikkeustilanteissa maksavat asiakkaat jätetään epävarmuuteen että tuleekohan se juna ja jos niin milloin. Vedotaan että asemanäytöt ovat organisatoorisesti toisen yksikön vastuulla, ja taisi kestää kymmenkunta vuotta ennenkuin ne saatiin toimimaan (yleensä) junien kulun mukaan. Useampia vuosia sitten oli talvella ongelmia ratapihojen jäätymisen takia, ja yksi esimerkkitapaus oli sellainen että Tampereelta ei junat päässeet pohjoiseen tuntikausiin, väliasemille ei tullut mitään tietoa ja senkään vertaa ei ongelmatilanne ollut hallinnassa että olisi stevareille ilmoitettu ettei lämpimiä odotustiloja pannakaan kiinni illalla viimeisen junan normaalikulkuajan jälkeen. Joillakin asemilla ihmiset ajettiin ulos pakkaseen tuntikausiksi, joillakin ihmiset eivät vaan suostuneet lähtemään ulos ja stevarin mahtailukaan ei tuottanut tulosta. Ylläpidossa työskennellyt tuttavani kyllä kertoi että hallinto oli karsinut henkilökuntaa niin paljon että pahan lumimyräkän jälkeen ei isoillakaan asemilla ollut tarpeeksi porukaa joka olisi osannut puhdistaa vaihteita.

Joitakin vuosia sitten minulle kerrottiin että sekä Viking että Sälja Line olivat lopen kyllästyneitä laivajunien myöhästymisiin ja olivat lakanneet joustamasta. Kun sitten Norjan rajalta tulevassa yöjunassa tiedettiin että ei ehditä Tampereelle ajoissa vaihtoon (ihan VR:n oman mokan takia) ja konnari rupesi kertomaan matkustajille että koittavat järjestää laivat odottamaan niin kerroin käytään toiselta puolelta että turha vaiva, firmat ovat lopultakin kyllästyneet. Kovasti otti konnari itseensä ja vinkui että mitä minä sekaannun kun hän yrittää auttaa matkustajia, mutta hetken kuluttua tuli takaisin ja kertoi että ei tosiaankaan onnistu.

Konanreissa taitaa olla melkoinen vaihtuvuus, nykyään monet ovat niin ujoja että eivät vaunuun tullessaan saa ääneen ilmoitettua lipuntarkastuksesta ja sitten kun kävelee perään niin taas vingutaan. Kun asemalle tultaessa ovi ei aukeakaan niin taas pahoitellaan, tai jos junat kohtaavat asemalla ja ihmisten pitäisi päästä vaihtamaan ja toinen on myöhässä, niin ovet tosiaan siis saatetaan laittaa lukkoon sen mukaan kuin junat olisivat aikataulussa.

Aikaisemmin kokousmatkan todistuksella sai junasta ostaa puolihintaisen lipun, yhden kerran se ei enää onnistunutkaan kun konduktööri muisteli että käytäntö olisi muuttunut. Kysyin sitten Helsingin aseman lipunmyynnistä että pitäisikö onnistua, ja ilman muuta piti. Kun sitten selitin tapauksen niin jostain yläkerrasta tuli vartin päästä joku pomo joka selitti että puoli vuotta sitten valmismatkojen ALV-prosentti oli noussut eikä ollut enää sama kuin junamatkoilla, ja kun kysyin että eikö asiasta tosiaan ole tiedotettu henkilökunnalle niin pomo oli vaan sitä mieltä että ei ole heidän syynsä kun eivät ole itse toivoneet muutosta. Palattuani Norjan rajalle asemalla taas kerrottiin että ilman muuta pitäisi onnistua, toki kerroin heille että ei enää onnistu ja tuntui olevan heille aivan uusi asia.

Kun asemien lipunmyyntejä on lopetettu ja automaatti on seonnut niin että lipunosto ei onnistu, niin korjaaja ei tule ennen seuraavaa arkiaamua, vaikka etänä hyvin nähdään että ei toimi. Kun sitten ostaa lipun R:ltä joka perii maksun, niin VR:lle ei ole ongelma säästää lipunmyynnissä ja periä lisämaksu matkustajilta.  Edellinen uusi Visa Debit-korttini ei toiminut automaateissa vaikka muuten toimi joka paikassa jopa Balkanilla. Joskus kuulin R:llä että muillakin oli ollut ongelmia, kun kerroin asiasta junan konduktöörille hän selvitteli asiaa ja tuli kertomaan että automaatit toimivat VR:n mukaan normaalisti. Nykyiset automaatit toimivat kontaktittomasti, mutta niidenkin tulo oli piiiitkä projekti.

Monta monituista muutakin tapausta voisin kirjoitella, VR:n maksullisessa palvelunumerossa vastaavilla asiakasepäpalvelijoilla ja osalla henkilökuntaa on sellainen nurinkurinen asenne että kun moka on VR:n niin sen sijaan että kirjattaisiin ylös yksityiskohdat ja selvitettäisiin tapaus niin palaute ei sisällä muuta kuin pahoitteluja (esimerkiksi hyvityksen).

Jos jollekin alalle toivoisin kilpailua niin se on rautateiden henkilöliikenne, mahdollisesti tilanne paranisi. Tai sitten VR maksaisi matkustajille tarkastusmaksun kun moka on VR:n eikä kyseessä ole esimerkiksi sähkökatko suurella alueella.