Reply To: Johanna Tukiainen Vol. 269

Home Forums Julkkikset Johanna Tukiainen Vol. 269 Reply To: Johanna Tukiainen Vol. 269

#287732 Ilmoita asiaton viesti
daria
Participant

Ei ole helppoa saada asuntoa Ruotsissa. Kopioitu Iltalehdestä.

Vuokra-asunto arpaonnella tai pimeä sopimus jengirikolliselta? Ruotsin vahvasti säädelty asuntotilanne tuottaa lieveilmiöitä, kirjoittaa Anni Emilia Alentola Tukholmasta. (Iltalehti 22.6.2021)

Ruotsista puuttuvat vapaat yksityiset vuokramarkkinat, mikä tekee asuntotilanteesta todella hankalan. Vuokra-asuntojen hinnat ovatkin säätelyn vuoksi hyvinkin edullisia, mutta ongelmana on niiden saatavuus. Viralliseen vuokra-asuntoon on jonoa noin kuudesta vuodesta yli 20 vuoteen.

Käytännössä moni päätyy asumaan alivuokralle, ruotsalaisittain ”toisen käden asuntoon”. Suomessa tästä käytetään myös termiä jälleenvuokraus tai edelleenvuokraus. Tämäkään ei ole ongelmatonta, sillä ensinnäkin alivuokralla asuminen on kallista.

Viralliset vuokra-asunnot ovat edullisia. Esimerkiksi yksiö Tukholman Södermalmilla maksaa noin 700 euroa kuussa, kun taas alivuokralle omaan yksiöön ei Södermalmille juuri pääse alle 1000 euron – ainakaan kovin laillisia keinoja käyttäen.

Ja se jonotusaika tuohon Södermalmin viralliseen vuokrayksiöön? Asuntovälityksen sivuilla kerrotaan, että yksi hakeneista on ollut jonossa kesästä 2003 asti, 18 vuotta. Pisimmän ajan jonossa ollut on etusijalla.

Paitsi kalliimpaa, on alivuokraaminen ennen kaikkea lyhytaikaista. Yleensä vuokra-asunnon saa alivuokrata yhdeksi vuodeksi. Sen jälkeen vuokraoikeuden omistajan on itse muutettava takaisin asuntoon tai annettava asunto jonossa seuraavalle. Samankaltaiset säännöt koskevat myös asunnonomistajia, jotka haluavat vuokrata oman asuntonsa eteenpäin: asuntoon on vuoden jälkeen muutettava itse takaisin tai laitettava se myyntiin.

Kaikenlaisia vippaskonsteja tietysti on. Vuokra-asunnon asumisoikeuksia myydään pimeästi. Ihmiset pitävät kirjat toisaalla ja asuvat itse toisaalla. Asuntoja alivuokrataan edelleen ja edelleen. Olen kuullut, että joku vuokrasi ”kuudennen käden asunnon”, eli asunto oli alivuokrattu viisi kertaa eteenpäin.

Vuokralle tarjotaan asuntoja, joissa ei ole kovin inhimillistä asua.

Ruotsin poliisi kertoi vuonna 2015, että vuokraoikeuksien myyminen pimeästi on noussut järjestäytyneen rikollisuuden uudeksi bisnesalueeksi. Tällaisessa systeemissä kukoistavat paitsi rikolliset, myös kaikenlaiset kyseenalaiset toimintatavat: mikäli vuokralainen saa tarpeekseen ja muuttaa pois, aina on uusi tulija tilalle.

Ehkä absurdein keino saada pitkäaikainen vuokra-asunto on osallistua arvontaan. Eräs vuokra-asuntoyhtiö järjestää päivittäin arvonnan, jonka voittaja saa vuokra-asunnon sopimuksen itselleen. Arvontaan pitää ilmoittautua joka päivä uudelleen.