Home › Forums › Julkkikset › Johanna Tukiainen Vol. 126 › Reply To: Johanna Tukiainen Vol. 126
Viimeinen sammuttaa valot:
Tätä ollaan kyselty, että miten itse kukin on tänne päätynyt.
Minulle Jossu, Johku, Johanna ja hänen satumainen maailma oli alun alkaen työkeikka. Erään Helsingin yliopiston psykologian laitoksen yhden porukan idea. Menin mukaan.
Tämä kiinnostaa minua tosi paljon, voitko kertoa lisää? Eli kyseessä oli psykologian tutkimus, jossa oli Tuksun maailma tarkastelun kohteena? Missä vaiheessa se tehtiin, Kanerva-keissin jälkimainingeissako? Julkaistiinko se, löytyykö netistä?
Tunnustan itse usein miettineeni Tuksu-ilmiötä ja/tai näätimistä (antifaniutta) akateemisena tutkimuskohteena. Ei niin että minä siihen tarttuisin (ei ole alaani), mutta olisihan mielenkiintoista, jos joku tästä tekisi gradun tai peräti väitöskirjan. Sosiologian tai mediatutkimuksen puitteissa varmasti voisi tehdä – jo mainitun psykologian lisäksi. Veijo Hietalahan on mediatutkijan ominaisuudessa Tuksu-ilmiötä kommentoinutkin, vaikka erikoisalaansa toki onkin elokuva- ja televisiotutkimus. Mahdollisesti naistutkimuksestakin voisi löytyä sopiva kulma.
Ilmeisesti tällaisia isompia lopputöitä ei kuitenkaan ole tähän mennessä kirjoitettu? (Vai onko? Varmaan sellaisesta olisi uutisoitu yliopistojulkaisuja laajemminkin.) Faniutta on ihan varmasti tutkittu maailmalla vaikka kuinka paljon, joten luulisi että antifaniuttakin jonkin verran. Toki ainakin väitöskirjaan pitäisi varmaan olla laajempi aihe kuin "pelkkä" Tuksu ja näädät (vaikka jo pelkästään näätien tuottamaa tutkimusaineistoa riittääkin loputtomiin), ja epäilen, haluaisiko kukaan väitöskirjantekijä profiloitua nimenomaan "Tuksu-tutkijaksi"… Olisi sitten melkein virallisesti "Tuksulogian tohtori"! 😀 (Tähän on pakko lisätä, että olen muuten aina ihaillut kirjoittajan Tuksulogian kand. nimimerkkiä, se on loistava ja sikäli ehdottomasti ansaittu, että Tuks.kandin tekstit kuuluvat mielestäni palstan parhaimmistoon.)
Mutta antifanius olisi oikeasti erittäin pätevä aihe. Tutkimukseen voisi valita muutaman eri julkisuuden henkilön, jotka ovat erityisen paljon jakaneet mielipiteitä ja joiden ympärille on siis kehittynyt myös antifanien joukko; Tuksu näätineen olisi yksi ilmeinen, ja muut voisi valita vaikka ulkomailtakin. Minulle tulee heti mieleen pari ranskalaista – esim. yksi tekoblondi, jonka häikäilemättömyys herätti huomiota muutama vuosi sitten, kun tuli julkisuuteen aika törkeällä tempulla, mistä sai syystäkin aikamoisen vyöryn palautetta ja veemäisen nartun maineen. En tosin sittemmin ole "uraansa" seurannut, liekö nyt enää missään vai painunut täysin unholaan. (Hmm… ehkä se on juurikin Ranskan Tuksu, tyyppi jota suurin osa hädin tuskin muistaa, mutta jolla on yhä jossain näätiä vastaava, ahkera antifanijoukko?!)
Osa tutkimuksesta pohjautuisi näätien haastatteluihin. Haastatteluun halukkaita olisi varmasti paljon, tutkijan ei tarvitsisi kuin laittaa tälle palstalle yhteystietonsa. Väitöstilaisuuteen näätiä saattaisi kokoontua enemmän kuin yhteenkään oikeudenkäyntiin. Itse ainakin osallistuisin haastatteluun ilomielin, ja voisin jopa harkita Suomeen lentämistä varta vasten tuohon väitöstilaisuuteen. Sillä varauksella tietysti, ettei vaan päähenkilöllömme lyllerrä paikalle… mutta se riski lienee todella pieni. Tuksu on yhtä kaukana yliopistomaailmasta kuin oma minäkuvansa todellisuudesta, vaikka kuinka kehuskelisi lukeneensa kieliä Up(p)salan yliopistossa ja perineensä vanhempiensa akateemisuuden (varmaan sen takia opinnot jäivätkin alkuvaiheeseen: eihän Esikoisen tarvitse opiskella, kun oppineisuuskin on valmiiksi peritty murateilta).
Potentiaalisen gradun-/väikkärintekijän olisi joka tapauksessa parasta olla tämän palstan pitempiaikainen seuraaja. Ehkei kirjoittaja, mutta taustailija. Jos sinä sosiologi tms. nyt luet tätä ja mietit tutkimusaihetta, niin kannustan! Haluamme näätätutkimuksen! 😀
P.S. Kuvitelkaa tilanne kun etologit tai muut biologit/eläintutkijat sitten jossain vaiheessa etsivät tutkimuksia näädistä ja törmäävät hakutuloksissa meihin… x-D