Jutta jaksaa nyt keskittyä paremmin

Jutta ValtonenJutta Valtonen valmistui fytonomiksi viime syksynä. Hän rupesi syömään ruusujuurta, jotta olisi jaksanut samanaikaisesti käydä sekä töissä että opiskella.

Helsingin Forumin Life-luontaistuotekaupassa työskentelevällä Jutta Valtosella, 41, on hyvin mielenkiintoinen menneisyys. Hän valmistui marraskuussa fytonomiksi, mutta jo 90-luvulla hän opiskeli hotelli- ja ravintolaesimieheksi. Hän on ehtinyt vaikuttaa ravintola-alalla kymmenkunta vuotta, mutta hänellä on ollut myös oma urheiluravinneliike Joensuussa ja sisustusliike Vantaalla.

Jutta on toiminut personal trainerina Karita Tuomolan salilla Töölössä ja onpa hän 90-luvulla ehtinyt asua muutamaan otteeseen ravintola-alan vuosinaan myös Australian Sydneyssä.

Eikä tässä vielä suinkaan kaikki. Hän on kehonrakennuksen Suomen mestari vuodelta 1994, ja vuodet 1997-2000 hän toimi fitness-ammattilaisena. Tältä neljän vuoden ajalta hänen paras saavutuksensa on suurten kansainvälisten kisojen kahdeksas sija. Vuonna 2002 hän kuitenkin lopetti kilpailemisen ja on nyt viime ajat vaikuttanut fitness- ja kehonrakennuskisojen tuomarina.

– Käyn edelleen salilla, mutta enää vain pari kertaa viikossa ja treenaan omaksi ilokseni, hän kertoo.

– Muuten teen kahvakuula-treeniä ja käyn lenkkeilemässä. Uran päättymisen jälkeen minulla kieltämättä oli lieviä vieroitusoireita, sillä oli vaikeaa harjoitella vain omaksi ilokseen, kun aiemmin oli aina jokin tavoite. Nyt sain kuitenkin salilta oman trainerin, joka laati minulle systemaattisen ohjelman.

Jutta katsoi kilpailuvuosinaan hyvin tarkkaan, mitä laittoi suuhunsa, ja sama tahti jatkuu yhä. Hän ei syö karkkia eikä valmisruokia. Pitsat ja hampurilaiset hän kiertää kaukaa.

– Teen yleensä itse omat ruokani, ja useimmiten pääruokana on kanaa tai kalaa, mutta joskus myös lihaa. Hiilihydraatteja syön ehdottomasti. Syön riisiä, tummaa pastaa ja puuroa sekä ruisleipää. Myös vihanneksia ja hedelmiä kuluu runsaasti.

Jutta on koko ajan käyttänyt myös runsaasti ravintolisiä ja hänen kaappinsa onkin niitä pullollaan. Treenin jälkeen hän juo palautusjuoman, mutta myös heraproteiini ja erilaiset raakaravintopirtelöt kuuluvat kuvaan. Hän syö myös kalaöljykapseleita, kalkkitabletteja, B-vitamiiniyhdistelmää, C- ja D-vitamiineja sekä magnesiumia. Repertuaariin kuuluvat myös vihreä tee -kapselit ja paljon paljon muuta.

Viime syksynä Jutta lisäsi listaan myös ruusujuuren.

– Kävin samanaikaisesti töissä ja opiskelin fytonomiksi. Fytonomiopinnot kestivät kaksi vuotta. Innostuin ruusujuuresta, kun näin siitä kertovia tutkimuksia ja sain myös koulutuksessa siitä lisää tietoa.

Jutta on vakaasti sitä mieltä, että hän on ruusujuuren ansiosta jaksanut keskittyä sekä työhönsä että opintoihinsa entistä paremmin. Hän on ottanut yhden tabletin päivittäin lounaan yhteydessä.

– Kyllä se toimii. Olen luonteeltani vilkas ja yritän tehdä monta asiaa yhtaikaa, mutta tämä jotenkin tasoitti minua ja auttoi keskittymään. Ruusujuuri ei ole mikään rentouttava tai rauhoittava valmiste vaan se on adaptogeeni, joka vaikuttaa keskittymiseen. Olen saanut tästä hyvän fiiliksen ja myös unenlahjat ovat nykyään hyvät. Se parantaa myös unen laatua.

– Tutkimukset ovat osoittaneet, että se nostaa myös serotoniinitasoja. Jos nainen syö suklaata, hän hakee siitä mielihyvää, ja suklaakin nostaa serotoniinin määrää. Ruusujuuri on kuitenkin suklaata parempi vaihtoehto, sillä se ei lihota. Se voisi sopia mielialan kohottajana meille suomalaisille etenkin syksyn pimeiden saapuessa, jolloin monet masentuvat.

Jutta tietää, että ruusujuuri on myös Ruotsin suosituin lemmenrohto, joka vaikuttaa myönteisesti seksielämään. Hän vakuuttaa kuitenkin silmät kirkkaina, ettei hänellä itsellään ole tästä puolesta omakohtaisia kokemuksia.

– Eihän mulla ole miestäkään, hän nauraa.

Teksti: Reijo Ikävalko

Kuva: Miguel Vera

Terveys-Hymy 04-10

Teksti:Harmonia
Avainsanat: serotoniini, keskittyminen, adaptogeeni, ruusujuuri

Kommentit

Oma kommentti