Mitä tehdä kun syöminen sattuu?

Terveys-Hymy haastatteli numerossa 9/2014 toimitusjohtaja Tapani Lahtea. Aiheena oli suomalaisten suolistovaiva eli tärkkelysintoleranssi, niin nytkin.

Luontaistuotealan suomalaisiin pioneereihin kuuluva NaturaMedian toimitusjohtaja Tapani Lahti jatkaa nyt samasta teemasta.

– Jos kärsit suolistokivuista, mahan turvotuksista, suolen toiminnan muutoksista tai vatsakivusta tietänet, että ongelman syytä ei ole aina helppo löytää, toimitusjohtaja Tapani Lahti toteaa.

Ruuansulatuskanavan oireet voivat johtua niin monista eri asioista, että on suositeltavaa neuvotella lääkärin tai perehtyneen asiantuntijan kanssa, jotta voidaan ensin sulkea pois mahdollisesti huomiotta jääneet vakavat sairaudet.

– Jos syy oireisiin liittyy omaan ruokavalioosi, on viisasta kirjoittaa paperille muistiin ne elintarvikkeet, mitä syöt, ja mihin liittyen oireita ilmaantuu, sillä se voi auttaa tunnistamaan ongelmien lähteen. Saatat piankin huomata itse, että monet tärkkelyspitoiset ruuat ja vehnäjauhot liittyvät vatsakipuihin.

Vehnässä 
fruktaania

Vehnäjauhot ovat yksi suosituimmista jauhoista suomalaisten ruokavaliossa. Siihen perustuvat monet suosituimmat ja eniten syödyt ruoat.

– Vehnä- ja ruisjauhot sisältävät erityisen paljon fruktaania. Fruktaani on molekyyli, joka koostuu sarjasta fruktoosimolekyylejä, joita kaikkien suolisto ei kerta kaikkiaan siedä. Monet evät tajua tätä, koska heidän elinympäristössään vehnäjauho ja ruis ovat päivittäisen ravitsemuksen kulmakiviä, ja olisi suorastaan synti syyttää näitä suomalaisten pyhiä sakramentteja.

Vehnä- ja ruisjauhot eivät aiheuta pelkästään vatsakipua ja turvotusta, vaan muutoksia suolessa ja suolen toiminnassa. Myös maissi, jauhona, purkitettuna tai tähkänä, tortillat ja kurpitsat, kuuluvat fruktaanipitoisiin elintarvikkeisiin ja voivat aiheuttaa samoja oireita.

Toinen ongelmayhdiste

Suomalaiset arkijauhot sisältävät gluteenia, joka on toinen mahasuolikanavan ongelmia aiheuttava yhdiste. Sitä on paitsi vehnätärkkelyspitoisissa ruuissa – siis elintarvikkeissa, jotka on valmistettu vehnästä ja rukiista – mutta myös ohrassa ja kaurassa. Nekin sisältävät sekä gluteenia että vaikeasti sulavaa tärkkelystä.

– Keliakiaa esiintyy noin prosentin verran väestöstä, mutta gluteeniherkkyydestä voi kärsiä jopa kuutisen prosenttia suomalaisista.

Lapsilla voi esiintyä puutteellisen ruoansulatuksen ja immuunijärjestelmän vuoksi jopa suoranaista vilja-allergiaa.

– Tämä onkin paradoksaalista siinä mielessä, että jotkut voivat syödä niin sanottua gluteenittomaksi käsiteltyä vehnää, joka saattaa sisältää gluteenia käsittelyn jälkeenkin, ja on luonnostaan ”kontaminoitunut” gluteenista. Kun monet saavat kuitenkin vatsaoireita myös kaurasta, jota väitetään keliaakikollekin kelvollisiksi syötäväksi, on syytä epäillä muutakin – eli monien viljojen erilaisia tärkkelyksiä kuin gluteenikontaminaatiota, jota helposti syytetään, kun gluteenitonkin viljatuote aiheuttaa ongelmia.

Bataatti ja pavut

Bataatti on ainutlaatuinen ravintoaine, mutta se sisältää makeutusaineenakin käytettyä mannitolia, joka on yksi luonnossa esiintyvistä sokerialkoholeista. Sekin voi laukaista yllätävän vatsakivun ja aiheuttaa vatsavaivoja.

Silloin on kysymyksessä mannitoli-intoleranssi.

Jos nämä edellä mainitut tärkkelyslähteet eivät vähäisinä määrin nautittuina aiheuta epämukavuutta, se ei silti tarkoita, etteivätkö normaalit jauhotuotteita sisältävät ruoka-annokset suurempina määrinä aiheuttaisi vatsakipuja, ripulia, turvotusta, ilmavaivoja ja kouristuksia ainakin herkille yksilöille.

Herneet ja pavut ovat tunnetusti hitaasti, raskaasti tai muuten vain huonosti sulavia. Palkokasvit  sisältävät tunnetusti paitsi paljon valkuaista, myös hyvin paljon tärkkelystä ja erityisen runsaasti paitsi fruktaania ja myös galaktaaneja myös kuituja, jotka eivät ole useinkaan kovin hyvin siedettyjä.

– Jos sinulla on päivittäin tapana syödä papuja, herneitä ja linssejä, juuri ne ja niiden sisältämät hiilihydraatit voivat olla syyllisiä vatsavaivoihisi. Poista ne ruokavaliostasi jauhojen ohella.

Ravintolisiä mukaan

Ravintolisät ovat omiaan intolerantikoille. Yleensä intolerantikko tarvitsee ravinnon kontrolloinnin myötä B-ryhmän vitamiineja, mutta myös monia niistä mineraaleista, joita muut ihmiset saavat tavallisista jauhoista – tosin pieniä määriä, mutta kuitenkin.

– Aboa Medican Multivitamin sisältää juuri sellaisia mineraaleja ja vitamiineja, joita muutenkin saadaan tavallista vähemmän ravinnosta kuten kilpirauhaselle tärkeää jodia ja maksalle tärkeää molybdeeniä, kaikkien muiden tarpeellisten vitamiinien ja mineraalien ohella.

Aikuisten on tämän lisäksi hyvä huolehtia riittävämmästä jodin saannista ja saada se luonnollisena kelp-leväpuristeista.

– Ravintomuotoista jodia voi hyvinkin ottaa jopa 1 000 mikrogrammaa päivässä, sillä se määrä, jota elimistö ei käytä, poistuu normalia eritysreittiä. Miksi hankkia itselleen kilpirauhasen vajaatoimintaa pelkästään jodin tarvetta vähättelemällä?

Entä auttaako kalkki?

Tyroksiinilääkitykseen turvautuminen on viimeinen keino. Tosin sekin kuitenkin loppuviimeksi sisältää jodia.

– Tämä on merkittävä seikka, sillä yli kaksi vuotta kestänyt jodin puutos voi aiheuttaa korjaamatonta vahinkoa kilpirauhaselle ja sen toiminnalle.

Voisi luulla, ettei Suomessa ole jodinpuutosta, mutta totuus on tätä luuloa karumpi.

– Korallikalkki voi parantaa tilannetta. Se on mitä erinomaisin ja luonnollisin kalkinlähde, sillä se on sataprosenttisesti merellinen ravintolisä eikä sisällä laktoosia, maitoa eikä keinotekoisia kalkki- ja magnesiumyhdisteitä.

Se sisältää lisäksi pieniä määriä lähes kaikkia tunnetuimpia mineraaleja luonnonmagnesiumin ja kalkin ohella.

– Näiden lisäksi on syytä muistaa kolmas sataprosenttisesti luonnollinen ravintolisä eli puhdas kalaöljy tai kalanmaksaöljy. Niistä saa kaikki luonnollisen F-vitamiinikompleksin omega-3-rasvahapot, joihin sisältyvät toki myös EPA ja DHA.

Teksti Reijo Ikävalko

Kuva Om-arkisto

Terveys-Hymy 6-2015

Teksti: Hymy
Avainsanat: keliakia, vatsan turvotus, suolistovaiva, kalkki, ruuansulatus, vatsakipu, tärkkelysintoleranssi, fruktaani, vehnäjauho, ruisjauho, gluteeni, bataatti, mannitoli, jodi

Kommentit

Oma kommentti