Monikäyttöinen D-vitamiini

Lämpimiä ja aurinkoisia päiviä oli nyt jo taakse jääneen kesän aikana turhan vähän. D-vitaminivarastot eivät välttämättä täyttyneet toivotulle tasolle.

D-vitamiinilisien käyttö on syytä aloittaa normaalia aiemmin. Fytonomi Timo Kosonen kertoo Terveys-Hymyn lukijoille D-vitamiinin tärkeydestä. Lämpimiä ja aurinkoisia päiviä oli nyt jo taakse jääneen kesän aikana turhan vähän. D-vitaminivarastot eivät välttämättä täyttyneet toivotulle tasolle. D-vitamiinilisien käyttö on syytä aloittaa siis normaalia aiemmin.

D-vitamiinin käyttö herättää kysymyksiä. Kuinka varmistaa riittävä D-vitamiinin saanti? Kenen erityisesti pitäisi huolehtia D-vitamiinin saannista? Mikä parantaa D-vitamiinin imeytymistä? Tiesitkö, että kalanmaksaöljy on erinomainen D-vitamiinin kumppani? Kärsitkö kuivasta ihosta? Tiesitkö, että kalanmaksaöljyn mukana saadaan toista tärkeää vitamiinia, A-vitamiinia, jolla on merkittävä rooli ihon ja limakalvojen kunnon ylläpitämisessä? Tiesitkö, että Suomessa on vain yksi pehmyt/öljykapselivalmistaja?

Markkinoilla on useita D-vitamiinivalmisteita, osa on tabletteja, osa öljykapseleita. Öljylähteinä käytetään harvoin kalanmaksaöljyä. Suurin osa D-vitamiinivalmisteista sisältää pelkästään D-vitamiinia. Kalanmaksaöljyn A- ja D-vitamiinit säätelevät yhdessä elimistömme toimintoja. Kalanmaksaöljy on perinteisesti ollut näiden vitamiinien lähde yhdessä ravintona käytettyjen maksa-, liha- ja maitotuotteiden kanssa. Molemmat vitamiinit ovat rasvaliukoisia, ja siksi on suotavaa, että ne tarjotaan kalanmaksaöljyn kanssa. Kasvissyöjien pitää erityisesti pitää huolta näiden vitamiinien saannin varmistamisesta.

Ikäihmiset ja D-vitamiini

D-vitamiini liittyy keskeisesti kasvuun ja kehitykseen. Kuitenkin juuri ikäihmiselle suositellaan suurinta D-vitamiinin päiväannosta, 20 µg vuorokaudessa. Lääkäriasiantuntijat pitävät tätä määrää riittämättömänä suomalaisille. Syynä on D-vitamiinin imeytymisen ja hyväksikäytön heikkeneminen iän myötä. Auringonvalokaan ei synnytä D-vitamiinia ikäihmisellä samaan tapaan kuin nuoremmilla aikuisilla. D-vitamiinin puutetta pidetään luukatoon ja lihaskatoon liittyvänä yhdessä ruokavalion vähäisen kalsiumin ja proteiinin saannin kanssa. Maksat, kuten kalanmaksa, sisältää A-ja D-vitamiinia rasvahappojen ohella. Nämä vitamiinit tuntuvat olevan erottamaton toimintapari. Kalanmaksaöljyä on käytetty ihmisen hyvinvoinnin edistämiseksi jo kahdensadan vuoden ajan. Niillä on osin samoja terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä vaikutuksia kuten immuunipuolustukseen ja luuston muodostukseen.

D-vitamiinin käyttö on lisääntynyt räjähdysmäisesti. A-vitamiinin riittävästä saannista on samaan aikaan huolehdittava. Kotimaisen Vida-sarjan Vahva D3 -vitamiini on pakattu kalanmaksaöljyyn, jotta D-vitamiinin hyväksikäyttö saadaan mahdollisimman korkealle tasolle.

Yli 200 vuotta 
kalanmaksaöljyä riisitaudin 
estämiseen

Kalanmaksaöljyn historia ulottuu yllättävän kauas 1800-luvulle. Sitä on käytetty pääasiassa riisitaudin hoidossa ja estossa. Elias Lönnrotin Suomalaisen talonpojan kotilääkäri -kirja vuodelta 1839 kuvasi riisitaudin oireet ja antoi ohjeet sen hoitoon: ”apoteiikista kalanmaksarasvaa ja auringonkylpyjä englannintaudin eli riisitaudin hoidoksi”.

Arkkiatri, lastentautiopin professori Arvo Ylppö lienee tunnetuimpia kalanmaksaöljyn käytön kannattajia. 1900-luvun alkuvuosikymmenistä lähtien välttämättömät A- ja D-vitamiinit saatiin kalanmaksaöljystä. Monille 1950-luvulla syntyneille kalanmaksaöljy on hyvin muistissa.

D-vitamiini opittiin eristämään kalanmaksaöljystä. 1950-luvulla imeväisille ja pikkulapsille suositeltiin 60-100 µg D-vitamiinia päivässä riisitaudin ehkäisyyn ja isommille lapsille 100-150 µg. Vuodesta 1964 D-vitamiinin saantia alettiin asteittain pudottaa. Nykyisin D-vitamiinisuositus on aikuisille 10 µg päivässä ja yli 60-vuotiaille 20 µg. Tämänhetkinen D-vitamiinin turvallisen käytön yläraja on 100 µg vuorokaudessa. Vida Vahva D3 -kapselissa on D-vitamiinia 50 µg.

Kaikki eivät saa tarpeeksi 
A-vitamiinia

Tutkijat arvelevat, että 40 prosenttia eurooppalaisista kantaa geenimuunnosta, joka heikentää karotenoidien muuntumista A-vitamiiniksi. Tällöin lähes joka toisella saattaa olla ongelmia muuntaa ruokavalionsa sisältämiä karotenoideja A-vitamiiniksi. Kasvissyöjät eivät käytä liha- ja maksavalmisteita missään muodossa. Osa kasvissyöjistä ei käytä myöskään maitotaloustuotteita. Tämän lisäksi karotenoidien muuntamista häiritsevät suoliston bakteerien häiriötilat (dysbioosi), alkoholi, vähäinen sappisuolojen tuotanto, insuliiniresistenssi, mahalaukun suolahapon puute, bakteeri-infektiot ja keliakia.

D- ja A-vitamiini on linkitetty toisiinsa osin vaikutustensa takia, mutta ne myös säätelevät reseptoriensa välityksellä toistensa pitoisuuksien vaikutuksia estäen vitamiinien kontrolloimattomia vaikutuksia sekä matalien että korkeiden pitoisuuksien osalta. Kumpaakin vitamiinia tarvitaan mm. immuunipuolustuksen ja luun muodostuksen. A-vitamiini säätelee yli 520 geeniä ja D-vitamiini yli 220 geeniä.

Kalanmaksaöljyssä välttämättömiä rasvahappoja

Kalanmaksaöljy eristetään turskanmaksasta, joka sisältää luontaisesti sekä A- että D-vitamiinia yhdessä välttämättömien rasvahappojen, lähinnä EPA:n ja DHA:n kanssa.

A-vitamiinia tarvitaan kasvuun ja kehitykseen, immuunipuolustukseen, iholle ja limakalvoille. A-vitamiini yhdessä sinkin kanssa säätelee ihon kosteustasapainoa. Ihmiset, joiden iho kuivuu herkästi, kannattaa tarkastella ruokavalionsa A-vitamiinin lähteitä. Jos ruokavalioon ei kuulu eläinperäisiä lähteitä kuten maksaa ja kananmunaa, kannattaa lisätä näiden käyttöä tai kokeilla A-vitamiinilisää, koska arvion mukaan 40 prosentilla eurooppalaisesta väestöstä kasviperäiset karotenoidit eivät muunnu hyvin A-vitamiiniksi (retinoliksi) elimistössä.

Koska A- ja D-vitamiinit kuuluvat välttämättömiin rasvaliukoisiin vitamiineihin, ne on hyvä nauttia samanaikaisesti rasvaisen ruoan kanssa tai valmisteina, joissa on tyydyttymättömiä rasvahappoja kuten kalanmaksaöljyn EPA ja DHA-rasvahappoja. Tämäkin seikka puoltaa kalanmaksaöljyä A- ja D-vitamiinin lähteenä tehokkaan imeytymisen varmistamiseksi.

D-vitamiinin tärkeimmät tehtävät kehossa ovat kalsiumin imeytymisen tehostaminen, luuston vahvana pitäminen ja immuunipuolustuksen vahvistaminen. D-vitamiinin puute liittyy useiden syöpätyyppien kehittymiseen, aikuistyypin diabetekseen ja Alzheimerin taudin puhkeamiseen useiden muiden tekijöiden ohessa. D-vitamiini vahvistaa elimistön immuunipuolustusta.

Teksti Timo Kosonen

Kuvat Om-arkisto

Terveys-Hymy 9-2015

Teksti: Hymy
Avainsanat: D-vitamiini, kalsium, luusto, immuunipuolustus, A-vitamiini, kalanmaksaöljy

Kommentit

Oma kommentti