Omega-3 vähentää rytmihäiriön riskiä

Kuopiolaistutkijat ovat havainneet, että suuri seerumin pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen pitoisuus voi selvästi vähentää sydämen eteisvärinäriskiä. Kyseisiä rasvahappoja saa kalasta ja kalaöljystä. Eteisvärinä on yleinen sydämen rytmihäiriö. Jo aiemmin on tutkimuksissa havaittu kalan syönnin olevan yhteydessä pienentyneeseen eteisvärinän riskiin.Vaikutuksen on arveltu välittyvän kalan sisältämien pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen EPA:n ja DHA:n kautta.

Kuopion yliopistossa tehty tutkimus tuo lisävahvistusta jatkuvasti lisääntyvälle näytölle kalan syönnin edullisista vaikutuksista sydänterveydelle. Ruokavalion onkin syytä sisältää vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa, ja mieluiten tällöin rasvaista kalaa. Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältäviä kalalajeja ovat esimerkiksi anjovis, sardiini, makrilli, lohi ja silli, kun taas esimerkiksi seitissä tai turskassa ko. rasvahappoja on niukalti. Kotimaisista järvikaloista suositeltava on muikku. Kuopiolaistutkijoiden mukaan myös kalaöljyvalmisteita voi käyttää, mikä on paljon sanottu tutkijoilta.

Teksti: Hymy
Avainsanat: sydän, omega-3, rytmihäiriö

Kommentit

Oma kommentti