Seiväshyppääjätär Minna Nikkanen: ”Ravintolisiä, mutta kohtuudella”

Minna NikkanenNuori Minna Nikkanen on ensi kesänä valmis jälleen parantamaan seiväshypyn Suomen ennätystä. – Syön terveellistä ja monipuolista kotiruokaa, mutta käytän jonkun verran myös ravintolisiä. On tarkistettu, että niille on tarvetta.

Se, että Somerolta kotoisin oleva Minna Nikkanen, 23, valitsi omaksi lajikseen seiväshypyn ja edustaa Someron Esaa, ei ole mitään sattumaa. Itse asiassa kaikki on 1960-luvulla maailmanennätyksen hypänneen ja Euroopan mestaruuden voittaneen Pentti Nikulan syytä.

Somerolta kotoisin oleva Nikula edusti aikoinaan kotipaikkakuntansa seuraa, ja hänen urotekojensa ansiosta paikkakunnalla on jo vuosikausia järjestetty seiväshyppykarnevaalit. Niiden myötä myös Minna aikoinaan innostui seiväshyppyyn.

– Isä on edustanut samaa seuraa, mutta hän heitti keihästä, Minna kertoo.

Vaikka Minna täyttää ensi huhtikuussa vasta 24 vuotta, hänen meriittilistansa on jo käsittämättömän upea. Minna voitti 19-vuotiaiden Euroopan mestaruuden vuonna 2007, ja vuonna 2009 hän saavutti alle 23-vuotiaiden EM-kisoissa hopeaa. Sisäradalla on mennyt vieläkin korkeammalta. Minna paransi Pariisin sisäratojen EM-kisoissa tänä vuonna SE-tulosta peräti kolmesti, ja loppukilpailussa ennätys koheni vielä kertaalleen Minnan hypättyä 460. Sijoitus oli neljäs, joten ensimmäinen arvokisamitali oli lähellä.

Minna on voittanut Kalevan Kisoissa Suomen mestaruuden peräti viidesti. Kerran hän on ollut hopealla ja kaksi kertaa pronssilla. Mitaleilla hän on ollut joka kerta aina vuodesta 2003 lähtien. Hallissa Minna on voittanut Suomen mestaruuden kuudesti.

Kevyempänä korkeammalle?

Herkkäkasvoinen Minna on siro ja hento nuori nainen. Moni hänen kilpasiskoistaan on huomattavasti harteikkaampi ja raskastekoisempi.

– Mielestäni saan siitä vain etua, jos ajattelee sitä, että oma paino pitää nostaa ylös. Liian laihan puolelle ei silti saa mennä, sillä voimatason täytyy säilyä. Parhaita puoliani on nopeus sekä voimatasoon nähden oman kropan hallinta. Eniten korjattavaa on vielä tekniikkapuolella. Aina löytyy jotakin kehitettävää.

Tällä hetkellä Minnan suurin murhe on kuitenkin hänen vasen peukalonsa, jonka hän teloi pahemman kerran elokuun puolivälissä.

– Se jäi telinevoimistelussa remmin ja tangon väliin. Meni aika paljon rikki, kun peukalo vääntyi. Nivelside ja lihas katkesivat ja nivelkapselit vaurioituivat. Alku oli aika sekavaa, kun en itsekään tajunnut, kuinka vakavasta vammasta oli kyse. Vasta leikkauksen jälkeen kaikki alkoi valjeta.

Minna ei silti antanut vamman masentaa itseään – saati sitten että hän olisi suunnitellut jo urheilu-uransa lopettamista.

– Vähän aikaa siinä tarvitsi miettiä, koska peukalo oli alkuun niin liikkumaton, mutta nyt se on jo alkanut liikkua ja tällä hetkellä tiedetään, että paraneminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Jos saan sen kuntoutettua jouluun mennessä, ensi kesän EM-kisat ja olympialaiset eivät ole vaarassa. Molemmissa pitää päästä vähintään finaaliin.

Kotiruokaa ja ravintolisiä

Huippu-urheilijat ovat tarkkoja ravitsemuksestaan, eikä Minna tee poikkeusta.

– Pyrin syömään tavallista kotiruokaa ja huolehdin siitä, että saan kaiken tarvittavan. Pidän ravintopäiväkirjaa, jota tarkastellaan säännöllisin väliajoin. Tilannetta seurataan myös verikokeilla.

Minna ei ihan heti osaa nimetä lempiruokaansa, mutta hetken fundeeramisen jälkeen hän keksii vastauksen.

– Esimerkiksi perunat ja jauhelihakastike. Ihan heti ei tule mieleen ruokalajia, joka ei kelpaisi, joskaan sieniä en ole osannut aikaisemmin syödä. Nyt yritän sitäkin, hän toteaa.

Minna ei sulje pois ruokavaliostaan mitään, ei edes pitsaa ja hampurilaista, mutta hän vakuuttaa, ettei niitä esimerkiksi viime kesänä tehnyt edes mieli. Eikä seiväshyppääjän sovi olla niin sanotusti seipäässäkään.

– Sama maltillinen ja kohtuullinen linja minulla on myös alkoholin suhteen, hän nauraa.

Urheilu ei este elämälle

Minna käyttää myös ravintolisiä, mutta moneen muuhun huippuun verrattuna hyvin kohtuullisesti.

– Otan kaksi OmegaRed-krilliöljykapselia joka aamu ja sen lisäksi D-vitamiinia 20 mikrogrammaa, mutta en juurikaan mitään muuta. Jos tarvitaan, voin lisäksi ottaa magnesiumia. On tarkistettu, että käyttämilleni ravintolisillä on tarvetta. On kuitenkin turha syödä mitään ylimääräistä ja varmuuden vuoksi, mutta totta kai tilanne on toinen, jos on usein kipeänä. Silloin kannattaa ruveta miettimään ravintolisiä.

Vaikka Minna on nuori ja kaunis nainen, hänellä ei ole vakituista poikaystävää. Minna vakuuttaa, ettei miehen tarvitse ollenkaan osata hypätä seivästä.

– Ei minulla niin kiire ole, etteikö poikaystävä mahtuisi kuvioon, hän hymyilee vienosti.

– Ei urheilu ole mikään este.

Kun Minnalta kysyy miesihannetta, hän menee vallan hiljaiseksi. Sellaista ei kuulemma ole. Parasta on siis palata urheilun pariin ja tiedustella, mitkä ovat hänen lopulliset tavoitteensa.

– Haluan ehdottomasti päästä arvokisoissa mitaleille. Eikä minulla olisi mitään sitä vastaan, jos voisin joskus palkintopallilla katsoa Jelena Isinbajevaa alaspäin. Hän on sentään hallinnut tätä lajia niin kauan.

Teksti: Reijo Ikävalko

Kuvat: Miguel Vera

Terveys-Hymy 12-11

Teksti: Hymy
Avainsanat: urheilu, ravinto, ravintolisä, ruokavalio

Kommentit

Oma kommentti