Sinkki parantaa vastustuskykyä

Suuri osa ikääntyvistä ihmisistä saa ravinnossaan liian vähän sinkkiä. Se on tarpeen vanhenemismuutoksia ja ikääntymiseen liittyviä sairauksia vastaan, ilmenee uusista hiirillä ja ihmisillä tehdyistä tutkimuksista. Sinkki ehkäisee, vaimentaa ja sammuttaa vapaiden radikaalien aiheuttamaa hapetusstressiä ja kroonista matala-asteista tulehdusta, jotka ovat syytekijöinä kaikissa pitkäaikaissairauksissa ja niiden etenemisessä.

Sinkki säätää parin sadan entsyymin toimintaa. Ihmisen sinkkivarastot ovat pienet, ja riittämätön saanti johtaa helposti puutostilaan, joka heikentää immuunijärjestelmän toimintaa infektioita ja muita sairauksia vastaan. Vajeesta kärsii – useimmiten tietämättään – 12 prosenttia kaikista amerikkalaisista ja peräti 40 % yli 65-vuotiaista, sanoo Oregon State Universityn professori Emily Ho. Syynä on se, etteivät ikäihmiset syö riittävästi lihaa, äyriäisiä ja muita runsaasti sinkkiä sisältäviä ruokia. Hon työryhmä vertasi nuorten ja vanhojen hiirten sekä ihmisten solujen sinkkipitoisuuksia. Silloin kävi ilmi, että sinkkivaje lisää tulehdussytokiini IL-6:n määrää soluissa. IL-6 puolestaan suurentaa ikääntymiseen liittyvien kroonisten sairauksien riskiä. Harvardin yliopiston tutkimus osoitti jo vuonna 2009, että sinkki ehkäisee ja hillitsee tyypin 2 diabetesta.

Eläinperäinen sinkki imeytyy paremmin kuin kasviperäinen. Kasvien sisältämä fytaatti estää sinkin imeytymistä. Myös runsaskuituinen ruokavalio, joka muutoin on terveellinen, vähentää ravinnon sinkin imeytymistä. Pelkkä kasvisruokavalio ei ole siis ihanteellinen sinkin saannin ja imeytymisen kannalta. Maha- ja suolistosairaudet, infektiot, stressi ja ikääntyminen voivat myös vähentää ravinnon sinkin biologista hyväksikäyttöä. Sinkin tarve lisääntyy lapsilla pituuskasvun aikaan sekä naisilla raskauden ja imettämisen aikana.

Madridin ja Valencian yliopistojen yhteinen tutkimus kertoo, että seerumin vähäinen sinkkipitoisuus liittyy hapetusstressiin (jota sinkki hyvänä antioksidanttina ehkäisee), solujen vanhenemiseen sekä verenpaineen nousuun. Tutkimukseen osallistui 1500 20–59-vuotiasta espanjalaista, joiden sinkin saanti ravinnosta oli suositusten mukainen. Mitä vähemmän veressä oli sinkkiä, sitä enemmän antioksidanttientsyymi glutationi oli hapettunut (härskiintynyt). Verenpaine oli sitä korkeampi, mitä enemmän veressä olin hapettunutta glutationia. Sinkkivaje liittyy hapetusstressiin ja solujen nopeaan vanhenemiseen, jolloin verenpaine nousee, päättelevät tutkijat. He kehottavat etenkin ikäihmisiä huolehtimaan riittävästä sinkin saannista, joko ruokavaliosta tai ravintolisistä tai molemmista. Tehokkain on sinkkiä sisältävä karnosiinitabletti, sillä nämä kaksi yhdistettä lisäävät synergisesti vastustuskykyä kaikkia pitkäaikaissairauksia ja vanhenemismuutoksia vastaan.

Teksti:Matti Tolonen, LKT, dosentti
Avainsanat: vastustuskyky, verenpaine, sinkki

Kommentit

Oma kommentti