Uusi keino unettomuuteen

Miljoona suomalaista pyörii levottomasti joka yö, kun uni ei tule, ei vaikka laskisi naapurinkin lampaat. Monia melatoniini saattaa auttaa. Ensimmäinen reseptivapaa valmiste on tullut kauppoihin.

Melatoniinivalmiste SininenUni (www.terveyskaista.fi) on unihäiriöistä kärsiville henkilöille tarkoitettu ravintolisä. Vaikuttavana aineena on melatoniini, jota kutsutaan myös yöhormoniksi, sillä sen eritys on suurimmillaan yöllä pimeän aikaan ja huipussaan keskiyön jälkeisinä tunteina.

Melatoniini on ihmisen elimistön oma hormoni, jota käpyrauhanen tuottaa valmistamalla sitä serotoniinista. Melatoniini valmistaa elimistöä uneen ja auttaa elimistöä pitämään kiinni normaalista unirytmistä säädellen vuorokausirytmiä. Se myös edistää unensaantia. Lisäksi melatoniinilla on todettu olevan muitakin vaikutuksia, sillä se vahvistaa elimistön puolustusjärjestelmää ja vaikuttaa positiivisesti vireystilaan.

Melatoniini on tärkeä hormoni hyvän unen ja normaalin vuorokausirytmin säilymisen kannalta. Iän myötä sen eritys elimistössä pienenee, jolloin luonnollinen melatoniinimäärä ei välttämättä riitä hyvän yöunen takaamiseksi.

Jos ihminen kärsii stressistä, melatoniinia erittyy vähemmän. Tämä osittain selittää sen, miksi stressi aiheuttaa unettomuutta. Myös alkoholin on todettu vähentävän elimistön melatoniinin tuotantoa.

Aikaerorasituksen helpottamisessa ja vuorotyörasituksen aiheuttamassa uni-valverytmin häiriintymisessä melatoniinia on käytetty tuloksellisesti. Melatoniinilla voidaan auttaa myös niin sanotusta viivästyneestä unijaksosta kärsiviä eli henkilöitä, jotka saavat unta vasta aamuyöstä.

Melatoniinin tuotantoon vaikuttaa vuorokaudenaika ja valon määrä. Kesällä valoisuus voi haitata nukkumista, kun elimistö tuottaa vähemmän melatoniinia. Vastaavasti talvella aamuherätykset voivat olla vaikeita, kun elimistö ei pimeyden takia vähennä melatoniinin tuotantoa.

Jokaisella on oma uni-valverytminsä, jota ohjaa elimistön sisäinen kello. Tämä uni-valverytmi määrittää sen, miten virkeänä ihminen kokee itsensä eri vuorokaudenaikoina.

Useat kokevat olevansa joko aamu- tai iltaihmisiä, ja ero on fysiologinen, elimistön sisäisen kellon määrittämä, ei psykologinen. Joskus olosuhteiden tai sairauden seurauksena sisäinen kello voi alkaa edistää tai jätättää. Tällöin häiriöistä kärsivät henkilöt kokevat terveytensä useammin huonommaksi kuin ne, joilla sisäinen kello käy tavalliseen tapaan.

Ihmisen kehon lämpötila ja käpyrauhasesta erittyvän melatoniinin määrä vaikuttavat olennaisesti siihen, miten ja milloin ihminen nukkuu. Nukahtamisalttius on tavallisesti suurimmillaan aamuyöllä kello kahden ja kuuden välillä, jolloin kehon lämpötila on alimmillaan ja melatoniinin tuotanto suurimmillaan.

SininenUni on niin kutsuttu lyhytvaikutteinen melatoniini, joka sisältää 2 mg melatoniinia. Parhaimman tuloksen aikaansaamiseksi sitä suositellaan otettavaksi 1–2 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jotta sen vaikutus olisi mahdollisimman tehokas, se tulisi ottaa iltaisin samaan kellonaikaan.

Melatoniini vaikuttaa elimistön uni-valverytmiin. Se lisää univalmiutta noin tunnin kuluttua valmisteen ottamisesta. Jos nukahtaminen siirtyy aamutunneille, voi melatoniinia ottaa samaan aikaan iltaisin viikon ajan ja pyrkiä näin aikaistamaan nukkumaanmenoa.

Unirytmin korjaamiseen tarvitaan myös omaa motivaatiota ja tahtoa kuten rauhoittumista aktiviteeteista hyvissä ajoin iltaisin, makuuhuoneen rauhoittamista nukkumiseen – ei esimerkiksi työntekoon, sinnikästä nousua sängystä aamuisin ja päiväunien jättämistä väliin. Lisäksi valon vaikutus kannattaa muistaa unirytmiä säädeltäessä. Iltaisin parhaiten toimii vain himmeä valaistus ja aamulla puolestaan kirkas valo.

SininenUni-ravintolisä sisältää melatoniinia, joka edistää nukahtamista. Siksi sitä ei tule käyttää tarkkuutta vaativien tehtävien tai autolla ajamisen yhteydessä. Lääkärin kanssa on syytä keskustella, jos käyttää säännöllisesti lääkkeitä, on raskaana tai imettää.

Koska melatoniini on ihmisen elimistön oma hormoni, jota käpyrauhanen tuottaa, se ei ohjeiden mukaan käytettynä aiheuta riippuvuutta, vieroitusoireita, muistin heikkenemistä, motoriikan häiriintymistä tai aamutokkuraisuutta.

Melatoniini on luokiteltu eri maissa eri tavalla. Esimerkiksi USA:ssa se tulkitaan luontaistuotteeksi ja sitä saa minkä tahansa marketin hyllyltä. Suomessa melatoniini on tähän saakka katsottu hormoniksi ja näin ollen reseptilääkkeeksi, mutta nyt uudet tuulet ovat alkaneet puhaltaa täälläkin.

Terveyskaistan SininenUni-melatoniinin valmistaa kotimainen lääketehdas Pharmia. Tuotetta myyvät luontaistuote- ja terveyskaupat. Melatoniiini on jo vapaasti myynnissä kaikissa muissa EU-maissa.

Teksti: Reijo Ikävalko

Terveys-Hymy 8-09

Teksti:Terveyskaista
Avainsanat: unettomuus, uni, ravintolisä, melatoniini, yöhormoni

Kommentit

Oma kommentti