Vatsan ja suoliston hyvä kunto – terveytesi tärkein asia

Vatsan ja suoliston hyvä kunto - terveytesi tärkein asiaTiesitkö, että ruoansulatuksemme kuluttaa kaikesta tuottamastamme energiasta jopa 60–80 prosenttia?

Entä tiesitkö, että ruoansulatuskanavamme vastaa parhaimmillaan noin 80-prosenttisesti koko immuunijärjestelmämme toiminnasta?

Ruoansulatus- ja suolisto-ongelmat ovat erittäin yleisiä kiireisessä ja suorituskeskeisessä pikaruokakulttuurissamme. Vähitellen alamme tiedostaa, että vatsan ja suoliston alueen vaivojen – kuten ripulin tai ummetuksen – lisäksi myös monet muut vaivat, kuten flunssakierre, useat allergiat, akne, anemia, astma ja selkäkivut saattavatkin olla heijastusta ruoansulatus- ja suolisto-ongelmista.

Kun varmistamme, että ruoansulatuksella on riittävä määrä entsyymejä apunaan, vähennämme merkittävästi ruoansulatusprosessiin kuluvaa energiaa. Näin energiaa säästyy immuunijärjestelmälle, hermoston, hengitys- ja verenkiertoelimistön sekä lihasten toiminnalle.

Varmistaessamme hyvien suolistobakteerien eli probioottien määrän ruoansulatuskanavassamme, pienimmätkin ruokapartikkelit pilkkoutuvat ja imeytyvät, jolloin infektiosuojamme vahvistuu ja vasta-aineiden tuotanto lisääntyy.

Kun ruoansulatuksen entsyymitoiminnasta sekä vahvasta probioottikannasta on huolehdittu, ollaan jo pitkällä hyväkuntoisen suoliston rakentumisessa ja terveyden ylläpitämisessä tai sen palauttamisessa.

Vatsan ja suoliston hyvä kunto - terveytesi tärkein asiaEntsyymit tehostavat

Entsyymit ovat aminohappoja, joiden tehtävä on tehostaa biokemiallisia reaktioita eli toimia katalyyttinä. Entsyymit muun muassa nopeuttavat ruoansulatusta – ilman niitä ruoan pilkkoutuminen olisi liian hidasta, eikä elimistö pystyisi ylläpitämään energiantuotantoa.

Ruoansulatuksen tehoa voimme lisätä sisällyttämällä ruokailuihin entsyymirikkaita tuoreruokia sekä käyttämällä laadukkaita entsyymivalmisteita. Yleisesti ruoansulatusta tehostamaan on suositeltavaa valita mahdollisimman laajan skaalan omaava kasvipohjainen entsyymivalmiste.

Yleisesti voidaankin todeta: ”Mitä tehokkaampi ruoansulatuksesi on, sitä enemmän energiaa on elimistösi käytössä. Mitä enemmän energiaa on elimistösi käytössä, sitä terveempi olet.”

Probiootit osa terveyttä

Suolistossa majailevista bakteereista 85 prosenttia tulee olla hyviä bakteereja eli probiootteja. Suolistobakteerien epätasapainotila voi aiheuttaa terveydelle haasteita aina suolistoperäisistä ongelmista – joihin kuuluvat muun muassa ripuli ja hiiva – masennukseen tai hermostollisiin ongelmiin asti.

Probioottikantaa voi vahvistaa nauttimalla paljon kasviksia sekä probiootteja sisältäviä ruokia, kuten hapankaalia ja muita hapatettuja pastöroimattomia ruokia tai juomia. Huonot bakteerit puolestaan saavat elinvoimaa esimerkiksi sokerista ja muista pitkälle jalostetuista tuotteista.

Mikäli hapatetut tuotteet eivät ole mukana päivittäisessä ruokavaliossa, on laadukkaiden probioottivalmisteiden säännöllinen tai jaksoittainen käyttö suositeltavaa. Näin varmistetaan hyvien bakteerien vahva kanta suolistossa.

Vahvista kehosi probioottikantaa

Syö paljon kasviksia – hyvät bakteerit elävät hyvistä kasviskuiduista!
Käytä laadukasta probioottivalmistetta säännöllisesti tai syö probioottikuuri vähintään 4–6 kuukauden välein.
Käytä probioottivalmistetta aina antibioottikuurin jälkeen.
Vältä suoliston bakteerikantaa tuhoavien aineiden joutumista elimistöön. Näihin lukeutuvat esimerkiksi kloori, kasvisten torjunta-aineet sekä turhat antibiootit.
Huom! Laadukas probioottivalmiste sisältää vähintään 5 miljardia elävää maitohappobakteeria ja laajan spektrin eri bakteerikantoja – vähintään viisi kantaa, mielellään enemmän.

Vahvista kehosi entsyymitoimintaa

Suosi tuoreita ja entsyymirikkaita ruokia, joita voi olla jopa 70-85 prosenttia ruokavaliosta.
Syö vähintään yksi pelkästään tuoreruoasta koostettu ateria päivässä.
Pureskele kunnolla. Näin ruoansulatusnesteiden eritys lisääntyy ja ruoka pilkkoutuu helpommin sulavaksi.
Käytä entsyymilisää aina lämpimän aterian yhteydessä vahvistaaksesi ruoansulatusta.
Voit käyttää entsyymilisää säännöllisesti vapauttaaksesi energiaa ruoansulatuksesta muille elimistön toiminnoille.

Teksti: Reijo Ikävalko

Kuvat: Miguel Vera

Terveys-Hymy 11-11

Teksti: Hymy
Avainsanat: vatsa, suolisto, probiootti, ruoansulatus, aminohappo, entsyymi, suolistobakteeri

Kommentit

Oma kommentti