Vatsasi parhaat ystävät

Lähes puolet suomalaisista kärsii erilaisista vatsan ja suoliston ongelmista. Moni on jo niin tottunut erilaisiin vatsaongelmiin, ettei edes muista miltä tuntuu, kun vatsa toimii normaalisti.

1. 
Vältä eineksiä ja valmisruokaa, sokeria ja 
lisäaineita

Mitä puhtaampaa ja vähemmän prosessoitua ravintoa syöt, sitä enemmän elimistösi saa sen tarvitsemia ravinteita – ja vastaavasti vähemmän ylimääräisiä, kehoasi kuormittavia aineita. Sokeri tai lisäaineet eivät tue kenenkään vatsan hyvinvointia.

2. 
Pureskele ruoka huolellisesti, juo puhdasta vettä

Varaa riittävästi aikaa ruokailuun ja pureskele ruokasi huolellisesti. Älä juo liikaa nesteitä aterioiden aikana, juo vettä pääasiassa aterioiden välillä. Yksi lasillinen vettä aterian yhteydessä riittää varmasti ruokajuomaksi.

3. 
Syö riittävästi marjoja ja 
vihanneksia

Monen suomalaisen vatsa voi huomattavasti paremmin, kun viljat jätetään kokonaan pois ruokavaliosta. Saat paljon vatsaystävällistä kuitua esimerkiksi kotimaisista marjoista ja vihanneksista – esimerkiksi pussillisesta mustaherukoita saat jo 12 grammaa kuitua, eli lähes puolet päivän tarpeesta (25–30 grammaa). Pähkinät ja mantelit sekä avokadot ovat myös hyvä kuitujen lähde.

Voit lisätä ruokavalioosi myös akaasiakuitua – akaasiakuitu on täysin gluteeniton kuitu, joka ei sakene nesteeseen sekoitettaessa. Akaasiakuitu on loistava apu esimerkiksi ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle ja loistava lisäkuidun lähde jokaiselle viljatonta ruokavaliota noudattavalle.

Akaasiakuitu on helppo sekoittaa esimerkiksi smoothieen tai lasilliseen vettä. Akaasiakuitua voi nauttia koska tahansa, aterian yhteydessä tai tyhjään vatsaan. Akaasiakuitua voit tiedustella lähimmästä terveyskaupasta.

4. 
Käytä erilaisia 
probiootteja

Vatsan ja suoliston toiminnalle on olennaista hyvän bakteerikannan ylläpito. Ruokavaliossa kannattaa käyttää esimerkiksi hapankaalta, jos makuaistisi sen kestää.

Markkinoilla on tarjolla valtavasti erilaisia probiootteja. Boulardii-hiivaprobiootti on ainoa probiootti, joka kestää kuumaa ruokaa ja antibiootteja. Boulardii on tutkitusti tehokas myös esimerkiksi turistiripulin hoidossa.

Boulardii-hiivaprobiootti sopii jatkuvaan käyttöön koko perheelle – myös lemmikeille. Probiootteja kannattaa käyttää etenkin ulkomaanmatkojen yhteydessä – aloita 2–3 viikkoa ennen matkaa – ja jokaisen antibioottikuurin yhteydessä.

Toimiakseen kaikki probiootit tarvitsevat ravinnokseen prebiootteja – edellä mainittu akaasiakuitu toimii muista kuiduista poiketen myös tässä roolissa. Akaasiakuidun ja boulardiin käyttö yhdessä onkin erinomainen tapa tukea koko vatsan ja suoliston hyvinvointia.

Kysy boulardii-valmistetta lähimmästä terveyskaupasta. Varmista, että tuote on pakattu vegekapseliin ja ettei se sisällä mitään ylimääräisiä täyte- tai sidosaineita.

Teksti Sami Sundvik

Kuvat Om-arkisto

Terveys-Hymy 10-2015

Teksti: Hymy
Avainsanat: kuitu, ruokavalio, probiootti, vatsan hyvinvointi, suoliston ongelma, vilja, akaasikuitu

Kommentit

Oma kommentti