Henkilöautoilija on ikuinen lypsylehmä

Henkilöauto on ikuinen lypsylehmä, kun valtio kaipaa lisää verotuloja.

Nyt polttoaineiden hinnalla, ruuhkamaksuilla, tietulleilla ja vaikka millä halutaan pelastaa koko maapallo ilmastonmuutokselta.

Ei se näin mene.

Ja bensan hinta nousee. Jos se ei nouse veronkorotuksilla, niin sitten sekoitevelvoitteilla ja päästömaksuilla. Kysymys on vain, että kuinka paljon bensan hinta nousee.

Ilmastonmuutos on totta ja siihen pitää löytyä ratkaisuja. Se koskee kuitenkin kaikkia maailman valtioita eikä vain Suomea. Ja sitä varten tarvitaan sitovia kansainvälisiä sopimuksia ja esimerkiksi yhteinen hiilipörssi.

Hallituksen tavoitteena on puolittaa kotimaisen liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä ja 2045 päästöjen pitäisi olla nolla. Suunta on oikea, mutta mihin on niin kova kiire ja pitääkö sinne päästä ensimmäisenä hinnalla millä hyvänsä?

Liian kireä aikataulu on sulaa hulluutta. Oikeasti meidän pitäisi elää kymmenen koronavuotta peräkkäin pysyäksemme tavoitteissa. Eihän siinä ole mitään järkeä.

On hyvä muistaa, että liikenteen päästöt ovat viidesosa koko Suomen päästöistä ja siitä raskas liikenne suurimman osan. Suomen päästöt ovat 0,14 prosenttia ja Euroopan unionin 10 prosenttia koko maailman päästöistä. Kiinan päästöt ovat kuudessa tunnissa saman verran kuin Suomen vuodessa. Eli ei paljon auta, vaikka kaikki suomalaiset huomenna ajaisivat sähköautoilla.

Parjattu lentoliikenne tuo maapallon päästöistä kaksi prosenttia.

Kaikkiin tavoitteisiin pitää saada lisää tervettä suhteellisuuden tajua. Energian tuotanto ja teollisuus ovat suurimmat kuormittajat. Vaikka koko Suomen liikenne liikkuisi sähköllä, sillä ei maapallon mittakaavassa ole mitään merkitystä.

Hallituksen tavoitteiden mukaan Suomessa olisi vuonna 2030 käytössä 700 000 sähköistä henkilöautoa ja 45 000 sähkökäyttöistä pakettiautoa.

Urakka on erittäin kova nykyisillä hinnoilla. Autot ovat kalliita eivätkä kaikki ole luotettavia Suomen olosuhteissa. Nykyiset sähköautot kulkevat 500 kilometriä yhdellä latauksella. 200 kilometriä hienosti ja 300 kilometriä hinausauton lavalla.

Mutta tekniikka kehittyy, kun sille annetaan aikaa.

On selvää, että henkilöautolla liikkuva yksityisautoilija on jatkossakin lypsylehmä. Vaikka polttoaineen verotus pysyisi kurissa, liikkuminen tulee kallistumaan. Päästömaksut, tietullit, ruuhkamaksut, kilometrivero ja vaikka mitä muuta. Vihervasemmiston lista on pitkä.

Eli lypsylehmä mikä lypsylehmä.

Teksti:Hjallis Harkimo
Avainsanat: autoilu, hiili, hiilipörssi, Hjallis Harkimo, liikenne, päästöt, sähköautot, verotus, vihreät

Kommentit

Oma kommentti