Kahvi voi olla vaarallista

aamupala_th_by_sampo_korhonen_kuvaryhmäKun juot kahvia, väsymys kaikkoaa ja aivot kirkastuvat. Ei. Vaan kroppasi käy vahvasti ylikierroksilla.

Miljardit ihmiset maailmalla juovat kahvia. Se on maailman yleisin huumausaine, joka myös käyttäytyy kuin huumausaine: se aiheuttaa riippuvuutta ja vieroitusoireita ja sillä on myös syviä haittavaikutuksia. Ihmiset eivät vain osaa tunnistaa niitä.

Kahvin kofeiini stimuloi keskushermostoa. Aamun ensimmäinen kupillinen aloittaa aivoissa villin neuronitulituksen. Hermosolujen kiihtynyt toiminta sysää aivolisäkkeen erittämään hormonia, joka käskee lisämunuaisten tuottaa adrenaliinia. Se on niin kutsuttu stressihormoni.

Kofeiini synnyttää adrenaliinin välityksellä pakene tai taistele -tilan, jota et itse asiassa tarvitse istumatyössäsi. Et juuri muussakaan työssä tai perhe-elämässä. Ellei vaaratilannetta ole, koet itsesi vähän aikaa valppaaksi ja sen jälkeen kohta levottomaksi. Kuluu noin tunti ja stressihormonin taso alkaa laskea. Nyt sinua luultavasti väsyttää ja olet nälkäinen. Saatat myös olla ärtynyt, ehkä päätä särkee ja kädet vapisevat, aivot eivät toimi. Nämä ovat vieroitusoireita.

Kohottaa 
stressitasoa

Kahvin kofeiini stimuloi adrenaliinin tuotantoa ja samalla laskee serotoniinin, aivojen rauhoittavan välittäjäaineen tasoa. Näiden kaikkien vaikutuksesta sydämen syke ja hengitys kiihtyvät, lihakset jännittyvät, verenpaine nousee, aineenvaihdunta kiihtyy, koko keho valmistautuu toimintaan.

Stressireaktioon kuuluu myös kohonnut verensokeri. Kun adrenaliini lisääntyy, maksa tulkitsee sen hätätilanteeksi ja alkaa erittää glukoosia vereen, jotta elimistö – myös aivot – saa lisäenergiaa. Nyt haima lähettää peliin insuliinia, ja verensokeri putoaa kohta alle normaalin. Yleisesti tämä aiheuttaa nälän tunteen ja makeanhimoa. Kahvikuppi tai makea välipala tai muu hiilihydraattipitoinen ruoka nostaa taas verensokerin yli normaalitason.

Kofeiini vaikuttaa suoraan keskushermostoon, se selkiinnyttää ensi alkuun pään ja virkistää. Mutta se ei anna lisää energiaa, vaikka siltä vaikuttaakin. Kahvi piiskaa esiin voimareservejä, joita ei pitäisi haaskata. Niin käy varsinkin silloin, kun väsynyt ihminen koettaa jaksaa kahvin avulla. Se lienee tuttu ilmiö jokaiselle kahvinjuojalle. Kahvi antaa hetken sysäyksen, jota seuraa taas väsymys, masentunut olo ja kaikenlaisen napostelun pakko.

Kahvista rytmihäiriöitä

Kun tätä jatkuu eli kahvin aiheuttamasta stressitilasta tulee krooninen, lisämunuaiset alkavat väsähtää. Kahvinjuojalle on kehittynyt riippuvuus kofeiinista. Häntä vaivaavat todennäköisesti väsymys, ahdistus, mielialan heilahtelut, unihäiriöt ja masennus. Ruokavalio on oikukasta, syöminen epäsäännöllistä. Ajan mittaan kahvia tarvitaan yhä enemmän, ja lisämunuaiset uupuvat. Kahvinjuojalla on krooninen väsymystila.

Kofeiini saattaa hermoston ja sisäeritysrauhaset ylikiihottuneeseen tilaan. Kun lisämunuaiset ovat pitkään tehneet ylitöitä, ne uupuvat.

Adrenaaliuupumuksen oireita ovat ahdistus, paniikkikohtaukset, ripuli, tiheä virtsaaminen, kilpirauhasongelmat, suolan tai sokerin himo, unettomuus, väsyneenä herääminen, stressin tunne ja heikko stressin hallinta, lakkaamaton ajatusten vilinä, pyörrytys kun nousee istumasta tai makuulta sekä nesteen kertyminen jalkoihin ja nilkkoihin.

Sydämen rytmihäiriöt ovat tavallisia. Vaihdevuosi-ikäisillä naisilla kofeiini aiheuttaa rintojen kystia ja kyhmyjä ja miehillä eturauhasvaivoja.  Suuret stressihormonimäärät heikentävät immuunivastetta ja alentavat DHEA-hormonitasoa, joka on avainasemassa immuunipuolustuksessa, sydämen ja verisuonten terveyden ylläpidossa sekä suvunjatkamisessa. Seksuaalinen halukkuus ja kyky kärsivät. Ruoansulatuskanava ja virtsarakko ärsyyntyvät.

Aiheuttaa 
unihäiriöitä

Koska kofeiini aiheuttaa unihäiriöitä, moni kofeinisti tarvitsee unilääkkeitä nukkuakseen. Tämä taas lisää kofeiinin ja muiden stimulanttien kuten tupakan ja sokerin tarvetta. tutkimus osoitti, että jo kuppi kahvia lounaan jälkeen lyhentää yöunta yhden tunnin.

Uupumiskierteen voi katkaista oikeastaan vain lopettamalla kofeiinin käytön eli luopumalla kahvista, kolajuomista, energiajuomista, urheilujuomista, jopa kaakaosta, teestä ja suklaasta ja muista kofeiinilähteistä. Kofeiinia piilee monessa tuotteessa, lääkkeissä, hedelmämehuissakin, joten tuoteselosteiden lukeminen on tärkeää.

Kahvi pahentaa ihottumien aiheuttamaa tuskastumista ja kutinaa. Se lisää tinnitusta, jossa vinkuva ääni on vallitseva ja pahentaa silmäoireita kuten ärsytystä, punotusta ja silmänpainetautia. Se lisää migreenitaipumusta. Monet jännittämisoireet kuten esiintymispelko, tenttikammo, hikoilu ja vapina pahenevat kahvista. Perinteinen kiinalainen lääketiede selittää nämä ja monet muut kahvin aiheuttamat oireet kahvin vaikutuksella maksaan. Kahvi on energeettisesti kuumentava ja pysyy kärjistämään kaikkia maksaan liittyviä oireita.

Naiset herkempiä

Naiset ovat miehiä herkempiä kahvin vaikutuksille. Lisäksi naisten elimistö joutuu tekemään pitempään töitä kofeiinin poistamiseksi. Ei ihme, että kofeiinilla on selviä vaikutuksia myös naisten sukuhormonitalouteen.

Kahvinjuonnin rajoittaminen on tutkimuksissa tuonut näihin helpotusta, varsinkin ärtyneisyyteen ja rintojen arkuuteen. Se vähentää myös rintojen kystien aiheuttamaa kipua.

Kofeiini aiheuttaa raskaana oleville naisille helposti sydämen rytmihäiriöitä. Kahvia juovat naiset synnyttävät huomattavasti pienempiä lapsia, joissa syntymän jälkeen on havaittavissa kahvin vieroitusoireita. Kahvi läpäisee istukan ja vaikuttaa sikiöön. Imettävien äitien on myös tärkeää olla juomatta kahvia, koska kofeiinia erittyy rintamaitoon. Jos vauva ei nuku öitään hyvin, äidin kahvinjuonti voi olla siihen yksi syy.

Vaihdevuosien monet oireet kuten kuumat aallot, unettomuus, emättimen kuivuus, osteoporoosi ja sydänkohtaukset voivat kaikki huomattavasti kärjistyä kahvinjuonnin seurauksena. Kofeiini myös jouduttaa vanhenemista ja saa vaihdevuodet alkamaan aikaisemmin.

Osteoporoosi eli luukato alkaa monella naisella vaihdevuosien aikaan. Jo kauan on tiedetty, että kofeiini vauhdittaa luukatoa: se estää tärkeiden mineraalien kuten magnesiumin, kalsiumin, kaliumin sekä D-vitamiinin imeytymisen. Näiden nauttiminen lisäravinteena ei tuo tarkoitettua hyötyä, jos samalla juo kahvia.

Kuinka paljon 
kofeiinia?

Kofeiini on puriinialkaloidi, samaa sukua kuin kokaiini ja heroiini. Kofeiinia on useissa kasveissa, joissa se toimii hyönteisten karkotteena. Ihmisessä kofeiini toimii lääkkeenomaisena keskushermoston kiihottajana.

Kofeiinin sietokyvyssä on suuria yksilöllisiä vaihteluja. On sairaustiloja, joissa pienkin määrä kofeiinia voi olla hengenvaarallinen. 40-vuotias englantilaismies John Jackson osti 12 energiapastillin pakkauksen ja söi niistä osan tai kaikki ja kuoli. Jacksonilla oli maksakirroosi, joka esti maksaa metaboloimasta kofeiinia kunnolla. Maksasairaudet kuten kirroosi tai hepatiitti ovat kofeiinin nauttijalle vaaratekijä, samoin sydänsairaudet, varsinkin ne jotka altistavat rytmihäiriöille. Kofeiinihan aiheuttaa rytmihäiriöitä terveellekin sydämelle. Kofeiinin, alkoholin ja lääkkeiden tai huumeiden yhdistely voi myös viedä hengen.

Terveys-Hymy 6-2016

 

Teksti:Elina Hytönen
Kuvat:OM-arkisto
Avainsanat: kahvi, unihäiriö, väsymys, kofeiini, rytmihäiriö, adrenaliini, stessihormoni

Kommentit

Milloinkohan nuo ongelmat tulee?? Olen juonut kahvia vähintään 50 vuotta eli n 20000 litraa. Hyvin nukutaan ja vain yöllä. Kokeillut kaksi kertaa vaihtaa kofeiinittomaan kahviin puoleksi vuodeksi. Kahden vuorokauden jälkeen oli pientä kivistystä ohimoilla, mutta sekin häipyy heti, kun käy juoksulenkillä. Voisin kirjoittaa vastaavan jutun kahvin hyödyistä, jos tietäisin tämän vireyteni siitä johtuvan! Kofeiiniton kahvi oli ihan hyvää, mutta eläkkeellä liian kallista.

Hyvin voisin kirjoittaa täysin vastaavan jutun kahvin terveysvaikutuksista. Tuossa tarinassa kun ei ole juuri mitään totuutta. Olen juonut kahvia 15 vuotiaasta lähtien ainakin litran päivässä eli nyt jo noin 17520 litraa. Jos jollain on tuon jutun kaltaisia oireita ei ne kyllä kahvista johdu. Kahvi on terveellistä, tällä vuosituhannella en ole ollut töistä pois päivääkään. Päiväunia en ole koskaan nukkunut eikä öitä tarvitse valvoa. Kahvia voin juoda vaikka tunti ennen nukkumaan menoa ei haittaa unta. Olen kaksi kertaa vaihtanut kahvin kofeiinittomaan n puoleksi vuodeksi, pientä jomotusta tunsin silloin kahden vuorokauden jälkeen ohimoilla, kun kofeiini jäi pois. Tuo oire katosi heti, kun heitti kunnon juoksulenkin eikä palannut. Kahvi sopii hyvin myös rasvanpolttoon, koska se tuo vereen lisää rasvahappoja. Hakulisellakin oli termospullo kahvia mukana pitkillä hiihtolenkeillä. Kahvista voi olla hyötyä jopa 2 tyypin diabeteksen torjunnassa, kun sen juo ilman sokeria.

Juurikin näin, kahvi tappaa. Voi ja rasvat tappaa. Ranskanperunat tappaa. Vitamiinit tappaa. Leipä ja peruna tappaa. Sano minulle yksikin joka näistä kaikista kieltäytyessään olisi selvinnyt hengissä????

Oma kommentti