TOHTORI MATTI TOLONEN, 29.8.2005
© MIGUEL VERA/SKOY

Kalaöljy parantaa lihaskuntoa

Mainos

Tällä kerralla tohtori Matti Tolonen kertoo meille kalaöljyn monista hyvistä vaikutuksista. Kalaöljy tekee hyvää ihan kaikille ihmisille.

Amerikkalaisen Minnesotan yliopiston tutkijat George ja Mildfred Burr keksivät vuosina 1929–1930 ihmiselle välttämättömien rasvahappojen olemassaolon. Ne ovat sellaisia rasvahappoja, joita ihminen ei kykene itse valmistamaan, vaan niitä pitää saada ravinnosta tai ravintolisistä taikka molemmista. Välttämättömien rasvahappojen biokemiaa alettiin tuntea vasta 1950-luvulla ja kalaöljyn terveysvaikutuksia alettiin tutkia 1970-luvulla, aluksi sydäntaudeissa. Tutkimusvauhti on vain kiihtynyt ja nyt tiedämme, että kalaöljyn omega-3-rasvahapoilla on valtavan monipuolisia vaikutuksia terveyteen ja kuntoon. Kerron tässä uutta tietoa kalaöljyn vaikutuksista lihaskuntooon sekä fyysiseen ja henkiseen suorituskykyyn.
Sallittuja myös kilpaurheilussa
Huippu-urheilijat käyttävät yleisesti ravintolisiä, koska ne parantavat suorituskykyä, vähentävät väsymystä, ehkäisevät lihasten arkuutta, kipeytymistä ja vammautumista sekä nopeuttavat palautumista rasituksesta. Erityisesti näin tekevät karnosiini, ubikinoni ja väkevöity kalaöljy. Niiden käyttö kilpaurheilussakin on sallittua, kunhan valmisteet ovat puhtaita, eivätkä sisällä kiellettyjä lääkeaineita.
Kalaöljyn omega-3-rasvahapot EPA ja DHA parantavat sydämen ja immuunijärjestelmän toimintaa, pitävät yllä ja tehostavat kognitiivisia toimintoja (uuden oppimista, mieleenpainamista, “hoksottimia”) ja ehkäisevät ja parantavat masentuneisuutta sekä alentavat sydämen sykenopeutta sekä koholla olevaa veren- ja silmänpainetta ja haitallisia veren rasvoja, triglyseridejä. Lisäksi tiedetään, että omega-3:t ehkäisevät, vaimentavat ja sammuttavat hapetusstressiä ja kroonista matala-asteista tulehdusta (inflammaatiota), jotka myllertävät kaikissa kroonisissa sairauksissa.
Tunnettu urheilufysiologi ja Yhdysvaltain uintimaajoukkueen ravintovalmentaja, professori Timothy Mickleborough on osoittanut monissa tutkimuksissaan, että väkevöity kalaöljy parantaa kilpauimareiden suorituskykyä, nopeuttaa palautumista ja ehkäisee astmaoireita – jotka näyttävät olevan kovin yleisiä muillakin kilpaurheilijoilla, muun muassa eliittihiihtäjillä. Liikuntafysiologisille ja geriatrisille tutkimuksille on ollut pontimena myös tutkimustieto, jonka mukaan omega-3-rasvahapot ehkäisevät syöpäpotilaiden sairaalloista lihaskatoa ja patologista laihtumista, kakeksiaa. Kalaöljy siis vaikuttaa suotuisasti lihaksiinkin.
Vaatii parin kuukauden käytön
Kalaöljyn vaikutus sydämessä ja lihaksissa ei ilmene kuitenkaan aivan välittömästi, vaan vasta parin kuukauden käytön jälkeen. Kalaöljyn tulee mielellään olla väkevöityä ja päiväannoksen ainakin kaksi grammaa omega-3-rasvahappoina laskettuna. Halvalla peruskalaöljyllä, joka sisältää vain 30 prosenttia omega-3:a, ei päästä yleensä toivottuun vaikutukseen.
Urheilufysiologien julkaisemien tutkimusten mukaan EPA ja DHA, kumpikin erikseen tai yhdessä nautittuina, vähentävät reisilihasten kipeymistä ja arkuutta maksimaalisessa kuormituksessa, esimerkiksi 40 minuutin testissä penkille noustaessa (uupumuksen asti). Samoin kalaöljy parantaa nivelten joustavuutta ja liikerajoitusta ja korjaa reisilihaksen voiman alentumista polvinivelen ojennustestissä. Vartalon ja raajojen lihasten vähentynyt joustavuus rajoittaa urheilijan ja kuntoilijan suorituskykyä ja lisää vammautumisen riskiä. Kalaöljy ehkäisee ja vähentää myös lihasten ylikuormituksesta johtuvaa turpoamista. Kalaöljyn säännöllinen käyttö auttaa lihaksia ja niiden hermoja sopeutumaan kuntoharjoitteluun ja ehkäisee ylirasituksen aiheuttamia hermovaurioita. Biokemialliset tutkimukset osoittavat, että EPA ja DHA estävät tulehdussytokiinien ja lihasvammoista kertovien seerumin kreatiinikinaasin ja myoglobiinin liiallista erittymistä.
Tärkeitä myös aivojen toiminnoille
Psykologit ja psykiatrit ovat osoittaneet pätevin tutkimuksin, että kalaöljyn rasvahapot EPA ja DHA ovat tärkeitä myös aivojen normaaleille toiminnoille. Ne pitävät yllä ja edistävät hermoliitosten, synapsien joustavuutta, ehkäisevät ja hoitavat ahdistusta, masennusta, tylsistymistä ja muita mielenterveysongelmia sekä vähentävät aggressiivista ja väkivaltaista käyttäytymistä. Länsimaisen ravinnon omega-3:n määrä on liian vähäinen omega-6-rasvahappojen saantiin nähden, joten suosittelen kalaöljyn nauttimista ruoan lisänä omega-6/omega-3-suhteen korjaamiseksi ja omega-3-indeksin parantamiseksi.

Teksti:Matti Tolonen
Avainsanat: kalaöljy, Matti Tolonen, lihaskunto

Kommentit

Oma kommentti