Suomalaisten suolistovaiva

NaturaMedian toimitusjohtaja, luontaistuotealan suomalaisiin pioneereihin kuuluva Tapani Lahti on jo toistakymmentä vuotta puhunut suomalaisten ikiomasta suolistovaivasta eli tärkkelysintoleranssista.

Turvotusta, runsasta kaasunmuodostusta, voimattomuutta, jatkuvaa ripulia tai ripulin ja ummetuksen vaihtelua, jolloin ripulia ilmenee erityisesti aamuisin – esimerkiksi heti tee- tai kahvikupposen jälkeen.

– Tuntuuko tutulta, Tapani Lahti kysyy.

– Tärkkelysintoleranttisia vaivoja ei aiheuta gluteeni tai laktoosi, vaan kasvien sisältämä varastosokeri eli tärkkelys. Tärkkelysintoleranttinen ongelma tiedostettiin jo 1940-luvulla, mutta 1970-luvulle tultaessa laktoosi-intoleranssi ja keliakia veivät päähuomion. Nyt ollaan huolestuneita suolistoon liittyvistä toiminnallisista vatsavaivoista, joihin tavanomainen keliakia- tai laktoositon dieetti ei tunnu auttavan, ja jotka ovat lisääntynyeet huimasti 1990-luvulta lähtien.

– Ruuansulatus antautuu liiallisen tärkkelyksen edessä, Lahti toteaa.

– Kun ihmisen ruoansulatusjärjestelmän entsyymit eivät pysty tai eivät ehdi muuttaa kaikkea tärkkelystä kuten perunaa, leipää ja riisiä ohutsuolessa imeytyvään muotoon, ongelmaa kutsutaan tärkkelysintoleranssiksi. Tällöin ylijäämätärkkelys ja siitä muodostuneet lyhytketjuisemmat sokerit kulkeutuvat paksusuoleen ja siellä olevien ”kakkabakteerien” elatuspohjaksi.

Suolisto- 
ja sähköhäiriöitä

Bakteerien räjähdysmäinen lisääntyminen aiheuttaa myrkytystilan, joka pilaa suolistoflooran ja elimistön aineenvaihdunnan. Tämä aiheuttaa pitkään jatkuessaan maksan toiminnallisia häiriöitä.

– Suoliston mädättäjäbakteerit synnyttävät aineenvaihdunnassaan ammoniakkia, joka vereen päästyään kulkeutuu aivoihin, joissa ilmenee aivosähkötoiminnan häiriöitä kuten keskittymis- ja nukahtamishäiriöitä. Tätä voidaan estää ornitiini-aminohapolla.

Tärkkelysintoleranssin tavallisimmat oireet ovat paksusuolen turpoaminen, vatsan turvottelu, röyhtäilyt, närästys, vaihteleva ripuli ja ummetus, aamuinen äkillinen vessantarve ym.

– Tärkkelyskuorman vähentäminen ja entsyymit siivoavat suolistoa, Tapani Lahti vakuuttaa.

– Viljoissa, perunoissa ja riisissä ei ole riittävästi entsyymejä niiden sisältämän tärkkelyksen muuttamiseksi imeytyvään muotoon, jolloin imeytymätön osa kasautuu paksusuoleen.

Erityiset entsyymit

Tärkkelyskuormaa on siksi vähennettävä ja entsyymiaktiivisuutta lisättävä.

– Entsyymi- ja kalkkunadieetti auttavat tasapainottamaan suolistoa. Entsyymiohjeeni on seuraava: Ruoansulatuksen entsyymiaktiivisuutta tehostetaan NaturaMedian Inulac- ja Monizym-entsyymeillä, jotka yhdessä antavat inuliinia, puhdasta maitohappoa, bifido- ja laktobasilleja, entsyymejä sekä ananas-, papaija- ja mikrobientsyymejä.

Jos suolisto on kuitenkin ylihapan, ripuloiva ja ulosteessa oksennuksen hajua, voi syynä olla liiallinen sapen eritys.

– Tällöin entsyymit eivät toimi kunnolla eikä niistä saada täyttä hyötyä. pH:n korjaamiseen suositellaan Monizymin lisäksi Magnesiumkarbonaattia jauheena.

Ohutsuolen pitäisi itsessään tuottaa karbonaatteja neutraloimaan hapanta suolen sisältöä, mutta kaikilla tätä ei erity tarpeeksi.

– Jos samalla pystyy vähentämään perunan ja leivän, erityisesti ruisleivän ja kaalin syöntiä, entsyymien vaikutus tehostuu. Näillä keinoin vatsan turvottelu, suolistokaasut, närästys ja röyhtäily vähentyy tai häviää kokonaan.

– Myös lihaskrampit eli suonenvedot, alhainen verensokeri ja nesteen kertyminen elimistöön korjautuu. Keskittymiskyky ja energisyys ovat palautuneet, kun on löydetty sopiva tärkkelysmuoto. Toisille ei sovi peruna eikä ruis, toisille taas eivät sovi kotimaiset viljat.

Useimmille näyttäisi sopivan riisi, mutta ei sekään kaikille.

Kalkkunadieetti?

Lahden kehittämä kalkkunadieetti on tärkkelyksetön ja kestää enimmilläänkin vain viisi päivää. Tänä aikana suolisto puhdistuu ylijäämätärkkelyksestä, jolloin voidaan aloittaa sopivan tärkkelyslähteen etsiminen.

– Dieetin perusohje on seuraava: kalkkunan rintaleikettä ja porkkanaa. Miniporkkana on erinomainen. Sen voi ensin höyryttää pienessä tipassa vettä tai esikeittää puolikypsäksi, jonka jäkeen kypsennetään pannulla oliiviöljyssä ja annetaan hautua kannen alla pehmeäksi. Maustetaan rakuunalla, valkosipulilla tai maun mukaan. Lisäksi jäävuorisalaattia, tomaattia ja kurkkua.

Tämä on perusohje, jota sovelletaan aamiaisella, päivällisellä ja illallisella tai niin usein, että nälkä pysyy poissa.

– Puhdistumista voi vielä tehostaa juomalla aamuisin – ja muutaman kerran päivän aikanakin – koko elimistöä puhdistavaa Depulan-teetä.

Itse kalkkunadieetin tulee olla tärkkelyksetön eli ilman perunaa, leipää tai riisiä, mutta vain muutaman päivän.

– Kolmantena iltapäivänä ateriaan sisällytetään riisiä. Neljäntenä päivänä kokeillaan vähän perunaa. Tämän ei ole tarkoitus olla nälkädieetti, mutta jos tärkkelyksen jättää pitemmäksi aikaa pois, siitä tulee laihdutusdieetti, sillä jokainen annos kuluttaa ruoansulatuksessa enemmän energiaa kuin antaa.

– NaturaMedian Inulac ja Monizym Enzymes soveltuvat tämän jälkeenkin päivittäin käytettäväksi, sillä pelkästään nämä kaksi tuotetta lisäävät ruoansulatuksen entsyymiaktiivisuutta luonnollisella tavalla. Jotkut luontaisalan asiantuntijat ja terapeutit ovat saaneet jo jonkin verran koulutusta tärkkelysintoleranssin suhteen, joten kannattaa käydä kyselemässä, Tapani Lahti kertoo.

Teksti Reijo Ikävalko

Kuva Skoy

Terveys-Hymy 9-14

Teksti: Hymy
Avainsanat: suolisto, ruoansulatus, suolistovaiva, tärkkelysintoleranssi

Kommentit

Oma kommentti