Syksy ja flunssakausi saapuvat

Vastustuskykyämme koetellaan taas syksyllä flunssakauden alkaessa. Miten puolustuksemme toimii ja miten sen toimintaa voi tukea?


Puolustuksen tehtävä on ylläpitää normaaleja olosuhteita elimistössä; estää haitallisten aineiden ja taudinaiheuttajien pääsy elimistöön sekä poistaa elimistölle tarpeettomia tai haitallisia aineita. Tärkeimpiä puolustusjärjestelmämme osia ovat iho, limakalvot, suolisto hyvine mikrobeineen, imusuonisto, valkosolut ja vasta-aineiden tuotanto sekä kaikkia näitä säätelevät ravinnosta saatavat ja elimistön muodostamat aineet.

Puolustus voi toimia hyvin kun elät terveesti. Tutut ohjeet ovat: nuku riittävästi, liiku, älä stressaa, syö monipuolisesti kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Kaikista hyvistä pyrkimyksistämme huolimatta välillä vastustuskyky pettää. Mitä silloin voi tehdä?

Kolme ohjetta

Ensimmäiseksi: huolehdi vastustuskyvyn kannalta tärkeiden vitamiinien saannista, etenkin D-vitamiinin riittävästä saannista. D-vitamiinin merkitys puolustukselle on selvinnyt viime vuosina. Alhaiset D-vitamiinitasot liittyvät suurempaan sairastavuuteen. EU:n elintarviketurvallisuusviranomaisen uudet D-vitamiinin turvallisen päivittäisen kokonaissaannin ylärajat ovat alle yksivuotiaille 25 mikrogrammaa päivässä, 1–10-vuotiaille 50 mikrogrammaa päivässä ja yli kymmenvuotiaille 100 mikrogrammaa päivässä, tämä koskee myös raskaana olevia ja imettäviä. D-vitamiinilisää suositellaan lapsille ympäri vuoden ja aikuisille kesäkuukausien ulkopuolella. Ravinnosta suomalaiset saavat D-vitamiinia alle 10 mikrogrammaa päivässä.

Toiseksi: hoida suolistoasi. Suoliston hyvät bakteerit ehkäisevät haitallisten bakteerien kasvua ja pitävät limakalvon terveenä. Suolen limakalvolla on yli 75 prosenttia kaikista vasta-aineita tuottavista soluistamme. Bakteerit häiriintyvät herkästi ruokavalion muutoksista ja kuolevat antibiooteilla. Suolistoa ärsyttävät aineet. Palautuminen antibioottikuurin jälkeen voi kestää jopa vuoden. Maitohappobakteerien nauttiminen ylläpitää hyvää bakteerikantaa ja nopeuttaa normaalien olosuhteiden palautumista.

Kolmanneksi: nauti tavanomaista enemmän paljon hedelmien, marjojen ja kasvisten vastustuskykyä tukevia aktiiviaineita; ne ovat usein voimakkaan värisiä ja niitä löytyy runsaasti mm. mustikasta, mustaseljasta ja erityisen paljon pakurikäävästä. Mustaseljassa ja pakurikäävässä näitä aktiiviaineita aineita on niin runsaasti, että ne soveltuvat käytettäväksi ravintolisänä.

Tehokaksikko tueksi

Mustaseljaa, Sambucus nigra, on käytetty pitkään niin ravintoaineena kuin lääkeyrttinä ja sen puolustusta tukevia vaikutuksia on tutkittu.  Se sisältää runsaasti triterpeenejä, flavonoideja kuten rutiinia ja kversetiiniä sekä tanniineja. Mustaseljaa on käytetty perinteisesti Euroopassa muun muassa hengitysteiden infektioiden, flunssan ja yskän hoitoon. Mustaseljauutteen vastustuskykyä tukevaa vaikutusta on tukittu juuri flunssien yhteydessä ihmisillä.

Pakurikäävällä, Inonotus obliguus, on pitkä kansanperinnekäyttö ja sen vaikutuksia on tutkittu runsaasti tieteellisissä, julkaistuissa tutkimuksissa. Pakuri sisältää runsaasti ennenaikaista rappeutumista ehkäiseviä ja immuunipuolustusta tukevia aineita:  215 fytoravinnetta, muun muassa 29 polysakkaridia tai betaglukaanijohdannaista – kuten heteroglukaanit, triterpeenit ja sterolit – antioksidantteja, saponiineja, aminohappoja, hivenaineita, vitamiineja, ravintokuituja sekä monimutkaisia immuunivasteeseen ja hormonitoimintaan vaikuttavia yhdistelmäainesosia.

Erityisen mielenkiintoisia pakurin ainesosista ovat superoksidaasidismutaasin SOD:n ja betuliinin johdannaiset. SOD vaikuttaa ennenaikaista rappeutumista eli ikääntymistä ehkäisevästi ja tukee immuunijärjestelmää, betuliini tehostaa immuunipuolustusta ja hoitaa erityisesti ihoa. Pakurin triterpenoideilla ja steroleilla tidetään olevan verenkiertoelimistön toimintaa edistäviä vaikutuksia.

Pakuri on myös voimakkaan antioksidanttinen; sillä on elintarvikkeiden korkein tunnettu ORAC-arvo eli happiradikaaleja neutraloiva kyky.

Teksti: Reijo Ikävalko

Kuva: Skoy

Terveys-Hymy 9-12

Teksti:Terveyskaista
Avainsanat: ravinto, flunssa, D-vitamiini, vastustuskyky, vitamiini, suolisto, pakurikääpä, mustaselja

Kommentit

Oma kommentti