Vaikka älypuhelimen ei nähdä vielä vuosiin korvaavan perinteistä lompakkoa kokonaan, sen osuus maksamisessa lisääntyy. Pilviä taivaalla aiheuttaa yleisön epäluuloisuus tietoturva-asioissa.
Jo yli puolet suomalaisista älypuhelinten käyttäjistä hyödyntäisi mobiilimaksamista mieluiten pysäköinnissä ja julkisessa liikenteessä. Näihin tilanteisiin on jo suhteellisen hyvin olemassa mobiilisovelluksia, mutta kysyntää mobiilimaksamisen laajemmalle hyödyntämiselle on: kolmekymmentä prosenttia suomalaisista haluaisi esimerkiksi maksaa taksimatkansa älypuhelimellaan.
Tiedot selviävät asiantuntijayritys Deloitten vuosittaisesta mobiilikäyttäytymistä kartoittavasta tutkimuksesta.
Tietoturva on yksi suurimmista syistä miksi kuluttajat arastelevat käyttää älypuhelintaan maksamiseen.
-Lähes 40 prosenttia suomalaisista kertoi tietoturvan suurimmaksi huolenaiheekseen. On kuitenkin tärkeää muistaa, että tehdään mobiilimaksamisesta miten turvallista tahansa, sitä käytetään vasta, kun se on kuluttajalle helppoa ja yksinkertaista. Mobiilimaksupalveluiden suunnittelussa on kriittistä yhdistää tietoturva ja kokemuksen kitkattomuus esimerkiksi sormenjälkitunnistamista hyödyntämällä. Näin luodaan palveluita, jotka ovat helppokäyttöisiä ja turvallisempia kuin esimerkiksi nyt käytössä olevat lähiluettavat luottokortit, toteaa muun muassa Deloitten telekommunikaatiosta vastaava Jukka-Petteri Suortti.
Kommentit
Oma kommentti