Asiakas kirjautui Netpostiin, näky tyrmistytti: Muiden pakettitiedot näkyivät, joukossa ”apuvälineostoksia”

Netpostiin pankkitunnuksilla ensimmäistä kertaa kirjautunut helsinkiläismies ihmetteli, miksi hän näkee lukuisia muille toimitettuja lähetyksiä omansa joukossa.

Netposti on Postin ylläpitämä Internetissä toimiva sähköinen palvelu, jonka avulla yritykset ja vaikkapa viranomaiset voivat lähettää viestejä elektronisessa muodossa – laskuja, palkkalaskelmia, kirjeitä ja niin edelleen. Netpostiin kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai salasanalla. Netpostin kautta voi myös seurata lähetyksiään, esimerkiksi itselleen saapuvia paketteja.

Ensimmäistä kertaa Netpostiin tänään kirjautunut mies ihmetteli, miksi hän näkee lukuisia muita hänelle kuulumattomia lähetyksiä ja tietoja.

Näkymässä Omat lähetykset näkyi kuusi eri tapahtumaa. Kaikki olivat pakettilähetyksiä. Viisi niistä oli luovutettu eri nimisille asiakkaille, yksi oli luovuttamatta. Näiden lähetysten joukossa oli miehen oma ja ammoin perille toimitettu paketti lemmikkitarvikkeita myyvästä liikkeestä. Muut olivat miehelle täysin vieraita.

Yksilöityjä lähetyksiä ja niiden vastaanottajia pääsi selailemaan siten, että vastaanottajan nimi näkyi. Osoitteita ei näkynyt. Tarkat tiedot siitä, mistä paketti oli asiakkaille lähetetty, milloin, minkä painoinen se oli ja milloin se oli noudettu, pystyi kuitenkin katsastamaan.

Kaikki helsinkiläismiehelle kuulumatonta viisi lähetystä oli lähetetty Etelä-Suomessa käsin operoivasta apuvälineisiin erikoistuneesta liikkeestä. Kaikkia yhdisti sama postinumero, se meni Espoon Niipperiin.

Mies on lähettänyt Postille selvityspyynnön asiassa. Hymy ei saanut asiaan Postilta kommentteja enää tänä iltana, mutta palaamme asiaan huomenna.

Asiakas on ottanut kuvakaappaukset näkymästään.

-Itse en välttämättä haluaisi jonkun muun näkevän, olenko saanut paketin esimerkiksi Kaalimato.comista silloin ja silloin, ja että se painaa juuri tekovaginan verran, mies toteaa Hymylle.

Kyseessä on vain heitto. Kaalimadolla ei ole tämän jutun kanssa mitään tekemistä.

Edit. 16.3. klo 15.17

Posti haluaa täsmentää Hymyn juttua seuraavasti: ”Netposti toimii normaalisti. Ulkopuoliset eivät pääse näkemään asiakkaiden tietoja Netpostin kautta. Selvitämme parhaillamme oletettavasti lähetysten seurantapalvelussa olevaa ongelmaa.”

Toimituksen jälkikommentti oikaisuun:

Asiakas kirjautui lähetysten seurantapalveluun nimenomaan Netpostin kautta. Vaikka järjestelmät olisivat erit, niin lähetyksien seurantaan pääsi Netpostin valikkoa käyttämällä.

 

 

Teksti:JT Tuomela
Avainsanat: Netposti

Kommentit

Oma kommentti