Kesäkuun Hymy-lehdessä puhutaan kipeää asiaa aiheesta vakuutuslääkärit. Asiakas on yhä aseeton vakuutusyhtiöiden korvauspäätösten edessä, ja Vakuutusongelmaisten liiton Petri Salon mukaan osa päätyy ongelmissaan jopa riistämään itseltään hengen.
Hymy selvitti vuonna 2005 vakuutusjärjestelmämme epäkohtia. Mikään ei ole muuttunut, vaikka sittemmin asiaa on selvittänyt valtiovallan toimesta nimetty elin. Lautakunnissa ja viime kädessä vakuutusoikeudessa päätökset tehdään yhä kirjallisesti paperien perusteella, eikä valittajalla itsellään ole niissä läsnäolo-oikeutta.
-Meihin yhteyttä ottavat vakuutusyhtiöiden asiakkaat ovat todella väsyneitä, Petri Salo toteaa.
Lopputulema siitä, ettei asiakasta tavata, on usein päinvastainen kuin potilasta oikeasti tutkineiden erikoislääkäreiden lausunnot.
-Yleensä hoitavana lääkärinä on asiantuntija. Hänen lausuntoansa on taas hylkäämässä vastapuolella vakuutuslääkäri, jolta pääsääntöisesti puuttuu erikoistuminen, toteaa Vakuutusongelmaisten liiton Hannu Kukkonen.
-Vakuutuslääkäreitä ei sido näiden hylkäävien lausuntojen kirjoittelussa sama lääkärinvala kuin hoitavia lääkäreitä lausuntoja antaessa.
Niinikään lääkäreiden kaksoisrooli puhuttaa. Joissakin tapauksissa hoitavana lääkärinä ja vakuutusyhtiön lääkärinä on toiminut sama henkilö, joka on tehnyt täysin vastakkaiset päätökset.
Lue Hymystä juttu, joka herättää keskustelua. Paljastamme myös vaietun vakuutuslääkärilistan nimineen kaikkineen!
Kommentit
Oma kommentti