
41 prosenttia joululahjansa joulun jälkeen myyneistä suomalaisista ei ole kertonut siitä lahjan antajalle. 33 prosenttia myi tyystin salassa, ei kertonut kenellekään.
Salailijoita piisaa, sillä 33 prosenttia aikuisista on myynyt saamiaan joululahjoja joulun jälkeen. Heidän määränsä on kasvanut viime vuosina vauhdilla käytetyn tavaran kaupan jatkuvasti yleistyessä.
– Syy lahjan myymisen salaamiseen on selkeä; myymiseen liittyy epäkohtelias mielikuva ja osa kokee sen tahdittomaksi. Joka kolmas suomalainen pahastuu, jos näkee antamansa lahjan myynnissä joulun jälkeen, Torin johtaja Jenni Tuomistokertoo.
– 37 prosenttia suomalaisista kokee, ettei saatuja joululahjoja saa myydä eteenpäin. Toisaalta 34 prosenttia kokee myymisen järkeväksi, Tuomisto lisää.
Tiedot selviävät Torin marraskuussa tekemän kyselyn vastauksista. Kyselyyn vastasi 1706 vastaajaa. Vastaajista 7 prosenttia on nuoria aikuisia, 26 prosenttia ruuhkavuosissa, 23 prosenttia keski-ikäisiä, 25 prosenttia myöhäiskeski-ikäisiä ja 18 prosenttia eläkeiässä.
Pukista Pleikkariin
Pukin poistumisen jälkeen suomalaisten suurin mielenkiinto on kohdistunut tietokone- ja konsolipelaamiseen. Jouluaattoiltana ja joulupäivänä Torista on etsitty eniten pelitietokoneita ja PlayStation 5 -pelikonsolia.
Myös myyntiin on jouluaattoillan jälkeen laitettu eniten elektroniikkaa. Se on poikkeuksellista, sillä tavanomaisesti suomalaiset myyvät eniten vaatteita ja sisustustavaraa.
Antamisen juhla jatkuu joulun jälkeen
Jos saatu joululahja ei ole mieluisa, 41 prosenttia suomalaisista ei myy sitä, vaan antaa eteenpäin.
– Kestävää kuluttamista on se, että hankittu tavara menee käyttöön. Vaikka joululahja osoittautuisi saajalle hudiksi, aina se jollekulle on tarpeen. Antamalla voi jatkaa antamisen juhlaa joulun jälkeen, Tuomisto toteaa.
Myytävää tai annettavaa piisaa, sillä 89 prosenttia aikuisista on saanut hutilahjoja, joita ei ole käyttänyt. Noin joka viides suomalainen saa sellaisia useina jouluina.
Joka kymmenes on myynyt lahjan rahan takia
Yleisin syy joululahjan myymiselle on väärä koko tai tarpeettomuus. Toiseksi yleisin on se, että lahjan saaja omistaa jo vastaavan esineen. Kolmanneksi yleisin syy myymiselle on tilanpuute.
– Rahan takia myyminen on vasta 4. yleisin tausta joululahjan myymiselle. 11 prosenttia on myynyt rahan takia, Tuomisto kommentoi.
Käytetyn tavaran suosio joululahjana on noussut vuosi vuodelta. Vuonna 2022 49 prosenttia suomalaisista oli saanut käytetyn lahjan. Viime vuonna osuus oli kasvanut 59 prosenttiin. Nyt 60 prosenttia on saanut käytetyn lahjan. Samoin on yleistynyt myös joululahjojen myyminen.
– Joulu on muuttunut pukin vierailun molemmilla puolilla. Jos pukin paketeista jokin ei osu tarpeisiin, enää joka neljäs suomalainen lykkää tavaran varastoon, Tuomisto sanoo.
Tori on käytetyn tavaran kaupan keskus Suomessa. Viime vuoden aikana tavaroitaan myi Torissa hieman yli miljoona suomalaista. Käytetyn tavaran kaupan kiihtyvää suosiota palvelee ToriDiili, Torin käytetyn tavaran verkkokauppa. ToriDiili aloitti toimintansa keväällä 2024. Ensimmäisen vuoden aikana suomalaiset tienasivat sen kautta 24 miljoonaa euroa. Koko asiointi tapahtuu kauppapaikan sisällä ja maksaminen on turvallista.
Kommentit
Oma kommentti