Gramex: JVG:n biisi myytävänä – näin paljon tarjottiin!

Rap-duo JVG (Jare & VilleGalle, Jare Joakim Brand & Ville-Petteri Galle) kuvattuna Warner Musicin tiloissa Helsingin Kampissa 16.2.2016. Teemana oli Koulainen-lehden pääsiäisnumero. © Markus Pentikäinen/Otavamedia

JVG:n biisi Musiikin arvo on ollut avoimessa myynnissä.

Mistä oikein on kyse?

Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskilpailu on päättynyt tiistaina 25.11.2025. Kampanja haastoi yksityishenkilöt ja yritykset osoittamaan, että musiikilla on arvoa ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta. 

Gramexin mukaan kampanja keräsi tarjouksia niin yksityishenkilöiltä, kuten JVG:n faneilta, keräilijöiltä ja musiikin ystäviltä sekä eri toimialojen erikokoisilta yrityksiltä.

JVG vetäytyy nyt valitsemaan ostajan tarjousten ja perusteluiden perusteella. Ostaja ei ratkea pelkän summan mukaan, vaan sen mukaan, kuka osaa parhaiten kuvata musiikin merkityksen.

Yksi tarjouksen jättäneistä on Simerock. Sen suunnitelma uniikkilevyn käytöstä on innovatiivinen: kappaletta voisi kuunnella festivaalilla tai toimistolla kuulokkeilla 1 € maksua vastaan, ja kaikki tuotot tilitettäisiin lyhentämättömänä JVG:n valitsemaan hyväntekeväisyyskohteeseen. Näin levy tuottaisi rahaa ikuisesti – ei vain ostohetkellä – ja opettaisi kuluttajia maksamaan musiikista.

Yksityishenkilöiden perusteluissa puolestaan korostuivat musiikin merkitys arjessa, keräilyharrastus ja JVG:n pitkäaikainen fanitus: 

”Haluaisin ostaa tämän singlen, koska olen kuunnellut JVG:tä koko ikäni ja heidän musiikkinsa on ollut iso osa elämääni. Olisi kunnia omistaa pala heidän historiaansa. Edustan JVG:tä ikuisesti ja heidän musiikkinsa merkitsee minulle todella paljon.”

Tarjouksia tehtiin yhteensä yli 46 000 euron edestä – ostaja selviää 3.12.  

Pienin jätetty tarjous oli 3 euroa, suurin kipusi 15 500 euroon. Yhteensä tarjouksia tehtiin 46 245,11 euron edestä, ja keskimääräinen tarjoussumma oli noin 1 492 euroa.

JVG itse päättää, kenelle kappale myydään, ja kaikki tuotot ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle. Ostaja julkistetaan 3.12.2025.

Mistä kampanjassa on kyse?  

Gramex ja JVG käynnistivät 28.10.2025 Musiikin arvo -kampanjan, jossa myydään ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Ostajaksi ei valita pelkän summan perusteella, vaan sen mukaan, kuka osaa perustella musiikin merkityksen.  

Kampanjan tuotto ohjataan lyhentämättömänä RockCamp ry:lle, joka tarjoaa nuorille kiusaamisvapaata, matalan kynnyksen bänditoimintaa ympäri Suomen. 

Lähde: Gramex

Teksti: jarikupiainen
Avainsanat: JVG

Kommentit

Oma kommentti