Lola Wallinkosken juontamassa Meidän häät –uutuussarjassa nähtiin jakso nimeltä Annukka ja Veera – Rakkauden siunaus. Sub-tv:llä tostaina alkaneessa ohjelmassa rovasti Liisa Tuovinen siunasi naisten rekisteröidyn parisuhteen.
Syyskuun Hymyssä julkaistiin Liisa Tuovisen haastattelu, jossa käsiteltiin laajalti kirkon suhtautumista homoihin ja homoliittoihin.
Lesboparin siunannut kohupappi: ”Helvetillä on uhattu”
Rovasti Liisa Tuovinen siunasi kahden naisen rekisteröidyn parisuhteen. Nyt hän vastaa arvostelijoilleen.
Rovasti Liisa Tuovinen on aiheuttanut viime aikoina kohua, vaikka samaa sukupuolta olevien parisuhteen puolesta on aiemminkin Suomessa rukoiltu. Tuovisellekin heinäkuinen oli jo neljäs kerta. Kohu syntyi siitä, että Annukka Matilaisen ja Veera Langen juhlaa vietettiin seurakunnan tiloissa, Espoon seurakuntayhtymän Hvittorpin kappelissa. Tuovinen ei pidä paikan valintaa mitenkään ihmeellisenä:
– Aiemmat siunaamiset ovat tapahtuneet esimerkiksi puutarhassa tai pihassa. Annukka ja Veera valitsivat Hvittorpin, jonka seurakuntayhtymä heille ystävällisesi antoi.
Kohu ei yllättänyt
Tv-kamerat taltioivat tapahtuman myöhemmin lähetettävää ohjelmaa varten, mikä vain lisäsi kohua. Tuovinen ennakoi keskustelun, ja niinpä hän lähetti Espoon piispa Mikko Heikalle yksityiskohtaisen kirjeen, jossa kertoi tapahtuneesta. Heikka on puheenjohtaja piispainkokouksen työryhmässä, joka pohtii homoparien asemaa.
Heikka reagoi kirjeeseen antamalla julkisen lausunnon tapahtuneesta. Tuovinen sanoo, ettei hän tiedä, miksi piispa teki niin.
– Kirkon on muodostettava kantansa, ja siinä pitäisi kuulla kirkon jäseniä. Pitäisi myös kuulla nimenomaan homopareja. Olen ollut kirkon seminaareissa, joissa asiaa on käsitelty. Ainoatakaan homoa tai lesboa ei ole ollut parina läsnä, vaikka on heitä toki kirkon työntekijöissäkin. Ehkä tämän kohun myötä voidaan vihdoin kuulla niitä, keitä kirkon kanta suoraan koskettaa.
Kiivaana vellonut keskustelu ja ryöpytyksenkin kohteeksi joutuminen ei näy millään tavoin rauhallisesta rovastista.
– Ei tämä yllättänyt ollenkaan. Suhde homoihin on kirkon sisällä edelleen vaikea. On hyvä, että asiasta nyt keskustellaan.
”Homous ei ole sairaus”
Tuovinen on kirkon perhe- ja parisuhdetyön uranuurtaja Suomessa. Hän oli ensimmäisiä, joka alkoi vetää parisuhdekursseja. Vuosikymmenien kokemuksella hän puhuu parisuhteen kipupisteistä ja vaalimisesta pitkään.
– Ilman tätä työtä ei ehkä olisi omakaan liitto kestänyt. Parisuhdetyö on ollut omalle liitolleni ratkaisevan tärkeää, samoin se on ollut suhteessa lapsiimme. Uskon, että monet erot, jotka johtuvat puolisoiden etääntymisestä, ovat turhia.
Liisa ja Pentti ovat olleet 42 vuotta avioliitossa. Heillä on kaksi lasta ja kolme lastenlasta. Kauniissa kodissaan Järvenpäässä seitsemättä vuotta eläkkeellä oleva rovasti puhuu hyvin tyynesti suhteestaan homouteen.
– Vastustajien olisi syytä rauhallisesti perehtyä siihen, mistä homoudessa on kyse. Homous ei ole sairaus, ja lähes aina homoksi synnytään. Toisilla ei ole vaihtoehtoa. Pitäisikö heidät pakottaa selibaattiin? On myös sellaista ajattelua, että homo saa olla, kunhan ei elä suhteessa. Jokaisella on kuitenkin oikeus elää toisen ihmisen kanssa ja kuulua yhteisöön omana itsenään.
Uhkauksiakin on tullut
Homot ja varsinkin homoliitot nostattavat yhä voimakkaita tunteita. Tuovinen toteaa, että homovihaa on mahdotonta perustella Raamatulla. Hän on kristillisen, seksuaalivähemmistöjen asemaa puolustavan Yhteys-liikkeen puheenjohtaja. Virassa ollessaan hän ei olisi voinut toimia puheenjohtajana, sillä kirkkohallitus ei toivonut sen linjasta poikkeavia kannanottoja seksuaalivähemmistöihin.
– Seksuaalisuus on monimutkainen ja syvällinen asia. Siihen liitetyt mielikuvat ja ajatukset ovat iso osa ihmistä. Monelle homous on epämiellyttävä asia. Ajatellaan seksuaalisuutta janana, jonka toisessa päässä ovat umpiheterot ja toisessa päässä umpihomot, kuten vaikkapa rakastettu säveltäjä Tshaikovski. Väliin jäävät biseksuaalit, joita on monenlaisia: on nautiskelijoita ja on väliinputoajia, jotka ovat lapsesta asti tienneet homoutensa, mutta elävät ristiriitaisessa heterosuhteessa, usein painostuksen takia. Toisilla on siis liikkumavara, ja homous tavallaan vetää puoleensa. Myös siksi se koetaan uhkana.
Siunauksen jälkeen Tuovinen on saanut osakseen helvetillä uhkaamisia, mutta hän suhtautuu niihin viileästi ja korostaa, että vähintään 90 prosenttia palautteesta on ollut positiivista. Hän ei usko, että suhtautumiseen on vaikuttanut hänen naiseutensa.
– Tämä on vaikeampi kysymys kuin naispappeus, joskin naisvihakin saattaa nostaa päätään.
Yksi naispappeuden kiivaimmista vastustajista, Vammalan seurakunnan kappalaisen virastaan eronnut pappi Jari Rankinen ei useista pyynnöistä huolimatta ole myöntänyt Hymylle haastattelua. Tuovinen on tästä hämmästynyt, sillä hänen mielestään on tärkeää keskustella avoimesti.
– Kyse on niin laajoista asioista: koko ihmiskuvasta.
Tuovinen kannattaa myös homoparien oikeutta adoptioon ja hedelmöityshoitoihin.
– Kristikunnan historia suhteessa aviottomiin lapsiin on julma. Suhtautuminen on muuttunut inhimillisempään suuntaan. Miksei tämäkin asia voisi muuttua? Miksi emme sallisi homoille oikeutta lapsiin? Yksi koskettavimpia hetkiäni asian tiimoilta oli, kun eräs homomies kertoi suunnattomasta surustaan siitä, ettei voi saada lasta.
”En eroa kirkosta”
Heikan työryhmän mietintö valmistuu ensi vuoden syksyyn mennessä. Tekeekö työryhmä aloitteen homoparien siunaamisen sallimiseksi vai ei, jää nähtäväksi. Jos siunaaminen sallitaan, on päätettävä myös siinä käytettävästä kaavasta. Ruotsissahan näin on jo tehty.
– Kysymys homoparien siunaamisesta on etiikan sekä Raamattu- ja kirkkokäsityksen ytimessä. Miten Raamattua luetaan? Poimitaanko sieltä jokin mielivaltainen ehdoton kielto, vai peruslinjat elämän suojaksi? Kirkon elinvoimaisuuden kannalta päätös on todella tärkeä. Homoille positiivinen päätös selventäisi kirkon eettistä ryhtiä. Nyt kirkosta erotaan myös siksi, että homoliittojen vastustajien luullaan edustavan koko kirkkoa. Päätös ei koske vain vähemmistöä, vaan kaikkia kirkon jäseniä. Jos päätös on homoille myönteinen, osa ehkä myös eroaa kirkosta. Tärkeä kysymys onkin, voimmeko erilaisin ajatuksin kuulua samaan kirkkoon.
Jos työryhmän kanta on homoille kielteinen herää kysymys, langetetaanko siunaajille rangaistuksia ja jos, millaisia.
– En eroa kirkosta, vaikka saisin rangaistuksen. Meitä jää kirkkoon niin monta. Vaikka virallista siunaamisen kaavaa ei ole, ei ole kieltoakaan. On rohkeasti haettava tietä.
Ironista on, että samassa Hvittorpissa Tuoviset juhlivat 40-vuotishääpäiväänsä pari vuotta sitten. Kun Annukka ja Veera ensimmäisen kerran puolitoista vuotta sitten ottivat yhteyttä Liisaan ja pyysivät tätä siunaamaan liittonsa, hän ei tiennyt, että yläkerran kaunis tila oli remontin jälkeen vihitty kappeliksi. Mutta:
– Nyt olen vain iloinen siitä, että niin oli. Se merkitsi heille paljon.
Teksti:
Kuva:
Kaikki rakkaus on hyvää rakkautta.
Rovasti Liisa Tuomiselle paljon kiitoksia,mielestäni hän on ymmärtänyt kristinuskon perusidean,siis rakkauden.
Miksi on olemassa laitos nimeltä kirkko? Eikö sen tähden että ihmiset saisivat oppia tuntemaan jumalan sanaa ja sitä kautta ottamaan vastaan luojansa lahjan, iankaikkisen elämän. Tämä on ilmainen lahja ja sen voi saada ottamalla vastaan Jeesuksen uskomalla häneen ja pyytämään häntä antamaan synnit anteeksi ja elämällä hänelle kuuliaisena. Raamattu on jumalan ilmoitusta ja sanaa eikä mikään satukirja ateistien ja liberaaliteologien vastaväitteistä huolimatta. Jos siinä nimenomaan kielletään nämä luonnonvastaiset ja epänormaalit samaa sukupuolta olevien ihmisten väliset seksisuhteet niin miksi joku rovasti tai muu kirkon palvelija rikkoo räikeästi näitä vastaan? Jos joku haluaa elää synnissä niin miksi tällaiselle synnille pitää väen väkisin yrittää hakea jumalan siunaus? Ei jumala voi siunata mitään homo eikä lesboliittoja koska ne ovat hänen sanaansa vastaan. Eivät homous ja lesbous ole mikään syntymälahja eikä annettu ominaisuus. Se on oma valinta joskin seksuaaliset halut voivat olla jostain lapsuudessa koetusta johtuen jo varhain samaan sukupuoleen kohdistuvat. Se ei kuitenkaan ole normaalia vaan kieroutunutta toimintaa ja raamatun mukaan myös syntiä. Jumala rakastaa kuitenkin syntisiä ihmisiä ja on voimallinen vapauttamaan ihmisen niin lesboudesta homoudesta huumeista kuin muistakin synneistä kun ihminen vain antautuu hänen edessään ja apua huutaa.