Hymyyn otti yhteyttä kiukustunut lukija, joka oli tilannut joululahjoja Saksasta saakka. Kuljetusfirmaksi oli valikoitunut UPS.
-Homma meni siihen saakka ihan hyvin, että sain seurata paketin tuloa kotimaahan, sen lajittelua ja niin edespäin nettilinkin kautta, asiakas kertoo Hymylle. Lopulta ilmeni, että paketti olisi tulossa jouluaaton aattona.
Asiakas oli tilannut sen firmansa osoitteeseen, joka sijaitsi 20 kilometrin päässä kotoa. Firman siksi, että kyseessä oli firman lahja, eikä osoitteella nyt sinänsä ollut väliä.
-Rupesin miettimään että kun en siellä firmassa kuitenkaan enää ole, niin mitähän tapahtuu. Tiesin paketin tulevan suunnitelman mukaan jouluaaton aattona, niin soitin sitten UPS:n asiakaspaveluun, asiakas kertoo.
Asiakaspalvelussa keskustelu meni jokseenkin näin: Mitä tapahtuu jos en olekaan paikalla?
-Paketti pyritään toimittamaan seuraavana päivänä.
Voiko etukäteen tietää milloin paketti saapuu, kellonaikaa siis?
-Ei voi valitettavasti.
Soitetaanko paketista etukäteen jotta tiedän olla paikalla?
-Ei kylläkään.
Asiakas miettii, että kuinka toimituskäytäntö voi olla tämänkaltainen kuin UPS:n asiakaspalvelusta hänelle kerrottiin.
-Vaikka minä tilasin paketin firmani osoitteeseen, niin eihän välttämättä kodeissakaan olla 24/7 paikalla. UPS:ilta todettiin että ellei paketti maanantaina onnistuneesti saavuta kohdehenkilöään, seuraava toimituspäivä onkin jo sitten joulun jälkeen perjantaina. Hyvää Joulua!
Asiakas jatkaa kummasteluaan:
-Mitä järkeä on siinä, että pakettia yritetään toimittaa toistuvasti – semminkin täällä syrjäseudulla. Siinä menee työaikaa ja polttoainetta. Eikö pääsisi vähemmällä että soitettaisiin ja sovittaisiin vaikka kahden tunnin aikahaarukalla toimitus.
Asiakas kertoo, että hän yritti netin kautta myös etsiä UPS:n toimipistettä, josta paketin voisi sopia noudettavan, mutta lähimmät sijaitsivat 75 ja 125 kilometrin päässä. Niinikään järjestelmä kertoi teknisestä ongelmasta eikä asia edennyt mihinkään.
-Sekin tässä täytyy todeta, että vaikka kaikki menisi ihan kuin Strömsössä ja oppikirjan mukaan, niin UPS:lla näyttää olevan toimitushaarukkana kello 9-19, mikä on kyllä melkoinen odotusaika kenelle vain joka pakettia odottaa. Ei enää ikinä UPS:ää, asiakas murjaisee.
EDIT. 23.12.2019 klo 19.24
Hymyn lukija viestitti vielä, että hän päätti lähteä firmaansa odottamaan pakettia. Se ei koskaan tullut. Ei ainakaan kello 19 mennessä, mikä on UPS:n antama viimeinen toimitusaika.
Kommentit
Oma kommentti