Seinäjokelainen Rainer Tammilehto jäi kuutisen vuotta sitten eläkkeelle veurinkuljettajan työstä – työura kesti 39 vuotta. Jokainen junan alle jäänyt ihminen muistuttaa vieläkin olemassaolostaan.
Ensimmäinen onnettomuus tapahtui kauniina syyspäivänä 90-luvun puolivälissä. Se oli ensimmäinen matka yksin ajaen. Oli siirrytty juuri yhden kuljettajan ajojärjestelyihin. Pari tuntia työvuoron alusta nuori tyttö teki itsemurhan hyppäämällä junan alle Vantaalla.
-Hän syöksyi pää edellä. Se tapahtui sekunnissa parissa, ei ehtinyt kuin tajuta tilanteen ja vetää jarrut päälle. Konduktööri meni alas mutta huusi että älä tule, ei ole kivaa katsottavaa, Rainer kertoo Hymyn painetun lehden haastattelussa. Tuohon aikaan kuljettajan piti vielä jatkaa työtään yliajon jälkeen. Nykyisin on mahdollisuus pyytää paikalle toinen kuljettaja.
Järkyttävin onnettomuuksista tapahtui Seinäjoella, kun kaksi nuorta käveli yhdessä junan alle – käsi kädessä.
Lue Tammilehdon kokemuksia painetun lehden haastattelusta. Hän ymmärtää, ettei kahden kuljettajan järjestelmä enää ole nykyaikaa, mutta siinä oli monet hyvät puolensa.
Kommentit
Oma kommentti