Alko on julkaissut tilastotietoa viime vuoden myynneistään. Juomia oli mennyt kaupaksi 89 miljoonaa litraa. Äkkiseltään määrä tuntuu valtavalta, mutta se on kuitenkin neljä prosenttia vähemmän kuin vuonna 2020.
Tieto on sangen yllättävä, kun ottaa huomioon koronarajoitukset. Ravintolat ovat joutuneet sulkemaan ovensa aiemmin ja ulkomaillakin on reissattu vähäisissä määrin. Luulisi siis, että myynti olisi ainakin samaa luokkaa kuin vuotta aiemmin.
Syynä Alkon tuotteiden menekin laskuun ei voi myöskään olla se, että suomalaiset olisivat oppineet ostamaan lonkeronsa ja vahvemmat oluensa kaupoista. Suurin pudotus on nimittäin viineissä ja väkevissä.
Nousevien tuotteiden joukosta löytyy sen sijaan alkoholittomat tuotteet. Niitä meni Alkossa kaupaksi noin 17 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Lisäksi kuohuviinit ja sampanjat nostivat selkeästi suosiotaan.
Myös Alkon asiakkaiden ostotavoissa on tapahtunut selkeä muutos. Verkkokauppatilaukset kasvoivat toisena koronavuonna peräti 27 prosenttia.
Kommentit
Oma kommentti