Lukuisia jo legendaarisia artisteja suomalaisten korviin löytänyt levymoguli Kari ”Epe” Helenius, 70, muistelee Hymylle elämäänsä rock-bisneksessä ja sen lieveilmiöiden äärellä. Jutun on kirjoittanut Hymyn painettuun lehteen Vesa Häkli.
Epe Helenius on Suomi-rockin todellinen harmaa eminenssi. Vahva taustavaikuttaja, äänitekauppias ja levykustantaja, jota ilman suomalaisen kevyen musiikin kenttä olisi kovin erilainen kuin se nykyään on.
Epen perustaman Poko Rekords -levy-yhtiön (1977-2009) ensimmäisiä kiinnityksiä olivat Teddy & The Tigers, Eppu Normaali ja Popeda, kaikki uraansa aloittavia nuorten miesten yhtyeitä, joista kasvoi vuosien saatossa suomalaisen rock-musiikin legendoja. Myöhempiä Poko Rekordsin artisteja ovat olleet muun muassa Yö, J. Karjalainen, Ismo Alanko useine yhtyeineen ja sooloartistina sekä The 69 Eyes.
Epe kertoo elämästään ja muistelee vanhoja Hymyn painetussa lehdessä.
– Jos yhteistyö jatkui 40 vuotta, niin se osoittaa sen, että yhteinen sävel on ollut koko ajan olemassa. Jokainen on oma persoonansa, ja sellaisena heitä myös yhteistyökumppaneina käsitellään. Jos olisin toiminut Eppu Normaalin kanssa samoin kuin Popedan kanssa, tai J. Karjalaisen kanssa kuten Yön kanssa, niin kysymys olisi ollut jatkuvista yhteentörmäyksistä artistin kanssa, ja yhteistyö olisi ennen pitkää kaatunut.
Musiikkia kuluttavan yleisön keskuudessa elää vahvasti käsitys, että alkoholi on ollut vahvasti vaikuttavassa asemassa suomaisessa rock-maailmassa. Epe on eri mieltä.
– Suurimmalta osalta kumoan tuon myytin. Ero rockbändien ja joidenkin muiden ihmisten alkoholin käytössä se, että nämä rokkarit läträsivät täysin avoimesti, missä tahansa backstagella tai missä muualla oltiinkin. Se antoi kuvan, että se alkoholin käyttö olisi ollut isompaakin kuin se useimmiten oli. Siitä läträämisestä tehtiin turhan iso numero.
Kommentit
Oma kommentti