Uusi laite helpottaa huomattavasti sähköautoilijoiden elämää – adapteri leafisteille!

Auto.

Nissan Leaf-kuskien elämä on ollut tähän saakka hankalampaa kuin sellaisten sähköautoilijoiden, joiden autossa on CCS-latausmahdollisuus.

Sähköautoilussa on kaksi kilpailevaa standardia, saksalainen CCS ja japanilainen CHAdeMO.

Onneksi useat pikalatausasemat tarjoavat kumpaakin latausvaihtoehtoa.

Mutta eivät läheskään kaikki. Ja siitä on syntynyt ongelma monille leafisteille, jotka lähtevät autolla pitkille matkoille, kotilatausaseman kantamattomiin. Hitaita latauspisteitä toki on huomattavan monilla latausasemilla, mutta CHAdeMO-latausmahdollisuutta vähemmän.

Muun muassa Nissan Leaf -sähköauton omistajat ovat joutuneet kärsimään siitä, että CHAdeMO-latausstandardia käyttävät latauspaikat eivät lisäänny samaa vauhtia kuin muut latauspaikat.

Tämä on näkynyt ilmiönä, että Nissan Leafiin sopivaa CHAdeMO-latauspistoketta ei jokaiselle uudelle pikalatauskentälle välttämättä ole tehty, koska CCS-standardi valtaa sähköautojen latauksessa alaa.

Nyt markkinoille on tullut helpotus, ja Nissan Leaf-kuljettaja saa CCS-standardia käyttävältä latausasemalta autoonsa sähköä.

Sen on mahdollistanut CCS – CHAdeMO -adapteri.

Maahantuonti laitteelle on aloitettu jo jonkin aikaa sitten ja alkuvirittelyjen jälkeen laite on erinomainen apu leafisteille. Laitteen hinta maahantuojasta riippuen. Testissä ollut laite maksaa laitteen maahantuojan sivuston mukaan 1100 euroa. Huomaa kuitenkin, että laitetta ei tuo Suomeen Nissan-autojen maahantuoja, vaan yksittäiset yritykset. Nissanin maahantuoja ei ole julkisuudessa ainakaan ”hyväksynyt” laitetta. Sen vuoksi tässäkään jutussa emme voi kertoa kuin omakohtaisesta kokemuksestamme ja laitteen tilaajilla on oma vastuu adapterin käytöstä.

On kuitenkin selvää, että laitteen hankkiminen kiehtoo monia leafisteja. Eikä asiaa paranna sekään, että leafisteille ei Nissanin maahantuoja ole järjestänyt vastaavaa Nissanin omaa adapteria oman tuotekehittelynsä puitteissa.

Vielä kevättalvella laitteen kanssa esiintyi tiettyjä hankaluuksia, sillä adapteri keskeytti lataamisen jo muutamien minuuttien kuluttua. Asiasta keskusteltiin kovasti Nissan sähköautoilijoiden keskusteluryhmässä Facebookissa. Tavallaan ensimmäisinä laitteen hankkineet joutuivat mukaan tuotekehitykseen kyseisen ongelman vuoksi.

Pian maahantuoja sai päivitysversion laitteenvalmistajalta, ja ohjelmiston asennuksen jälkeen adapteri on toiminut kiitettävästi.

Laitetta on testattu toukokuusta alkaen reilun parinkymmenen latauksen verran ja alun hankaluuksien jälkeen leafistin elämä on helpottunut huomattavasti pitkillä matkoilla. Enää ei välttämättä tarvitse tehdä ajosuunnitelmaa sen perusteella, että onko pitkän lomamatkan varrella nopeampi CHAdeMO-latausmahdollisuus, sillä CCS – CHAdeMO -adapteri lataa lähes tyhjäksi ajetun akun täyteen reilunkokoisen ruokatauon tai kaupassakäynnin aikana.

Lue myös: Sähköautoseikkailua vuosi takana! – Ota nämä asiat huomioon jos vaihdat täyssähköautoon!

Autolla on ajettu Espoosta itä-Suomeen, Turun saaristoon sekä Pärnuun ja ohjelmiston päivityksen jälkeen on kerran tapahtunut tilanne, jolloin lataus ei onnistunut. Näin kävi matkalla Kasnäsiin, jolloin Kemiön K-latauksen CCS-latauspisteellä lataaminen ei onnistunut. Laite keskeytti latauksen aina heti latauksen alettua. Sama tilanne toistui useista yrityksistä huolimatta ja latauspaikkaa vaihtamalla. Jäi epäselväksi, että miksi kyseisellä asemalla adapterilla lataaminen ei onnistunut, sillä asemalla oli samaan aikaan muita autoja, joilla lataaminen tuntui onnistuvan.

Lue myös: Näin säästät sähköauton kuluissa – järkevä lataaminen tärkeää!

Jutun kirjoittanut toimittaja on hankkinut CCS – CHAdeMO -adapterin omalla kustannuksella. Adapteria on testattu Nissan Leaf 39 kWh -akulla.

CCS – CHAdeMO -adapteri.

Teksti: jarikupiainen
Avainsanat: adapteri, ccs-chademo, chademo-ccs, sähköauto

Kommentit

Oma kommentti