
Moottoripyörä ja nainen. Kuvituskuva ei liity juttuun. Kuva: Unsplash.com
Mainonnan eettinen neuvosto on saanut lausuntopyynnön yksityishenkilöltä Motorrad Nordic AB:n (Bike-aikakauslehden) markkinoinnista Facebookissa.
Lausunnonpyytäjän käsityksen mukaan mainos on hyvän tavan vastainen, koska mainoksessa naista käytetään katseenvangitsijana ja seksiobjektina, eikä sillä ole tuotteen kanssa mitään tekemistä.
Asiassa on kysymys Facebook-tilin ”Bike Suomi” julkaisusta 2.2.2025. Julkaisussa on kuva vähäpukeisesta nuoresta naisesta nojaamassa kaksin käsin moottoripyörään toinen jalka koukistettuna. Julkaisun tekstissä on muun ohella seuraava: ”…Biken osastolla meno jatkuu totutun kuumana. Vielä ehdit maksimoida seksikkyytesi hakemalla itsellesi Biken 2025 moottoripyöräluettelon osastoltamme 6a70!”
Yrityksen mukaan lausuntopyyntö on aiheeton, koska julkaisu ei ole mainos.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että lausuntopyynnön kohteena olevan Facebook-julkaisun tarkoituksena voidaan katsoa olevan yrityksen moottoripyörälehden myynninedistäminen. Facebook-julkaisu on siten markkinointia ja mainonnan eettinen neuvosto on toimivaltainen arvioimaan sen hyvän tavan mukaisuutta.
Mainonnan eettinen neuvosto toteaa, että lausuntopyynnön kohteena olevan julkaisun tekstiin ja siinä olevan vähäpukeisen naisen kuvaan sisältyy eroottinen viesti, joka ei ole sopusoinnussa syrjimättömyysperiaatteen kanssa. Naisen kuvaa arvioitaessa mainonnan eettinen neuvosto on muun ohella ottanut huomioon hänen asentonsa. Tällaisen esitystavan voidaan katsoa viestittävän seksuaalisia vihjailuja, joilla ei ole mitään tekemistä markkinoidun moottoripyörälehden kanssa.
Edellä mainituilla perusteilla mainonnan eettinen neuvosto katsoo, että markkinoija on menetellyt ICC:n markkinoinnin perussääntöjen 1, 2 ja 3 artiklojen sekä mainonnan eettisen neuvoston hyvää markkinointitapaa koskevien periaatteiden 1 kohdan vastaisesti. Markkinointi on hyvän tavan vastaista.
Kommentit
Oma kommentti