Tässäkö sähköautoilun sudenkuoppa? ”Järjetöntä pitää 4 tunnin taukoja”

Juuri uuden sähköauton ostanut mies purnaa Hymylle tilanteestaan.

– Järjetöntä pitää neljän tunnin taukoja. Noita pikalatauspisteitä on aivan liian vähän tälle automerkille, uuden sähköauton ostanut mies kertoo hymy.fille.

Uuden ja komean näköisen, lähes 35.000 euroa maksaneen menopelin mies on juuri hankkinut. Auto on vuosimallia 2022 ja hän on saanut sen suoraan tehdasuutena. Mistä siis kysymys?

– Nissan Leaf vuosimallin 2022 autossani on CHAdeMo -pistoke ja niitä ei tunnu löytyvän läheskään tarpeeksi. Noita Teslojen ja muiden autojen CCS -pikalatauspisteitä on vaikka kuinka paljon.

– Hitaampia 22kWh latauspisteitä toki löytyy lähes joka paikasta, mutta silloin lataus kestää nelisen tuntia.

Otimme vähän selvää. Ja tosiaan suurin osa esimerkiksi kauppakeskuksissa olevista latauspisteistä on CCS -pikalatauspisteitä sekä noita hitaampia 22kWh latauspisteitä.

Esimerkiksi Espoossa sijaitsevassa kauppakeskus Lippulaivassa ei ole ainoatakaan CHAdeMO -pikalaturia. CCS -pikalatauspisteitä sieltä löytyy sekä hitaita 22kWh -pisteitä.

Tutkaisimme myös Espoon toiseen kookkaaan kauppakeskuksen, Iso Omenan, tilannetta. Ainakin ChargeFinder -aplikaation mukaan löytyisi CHAdeMO -pikalatauspisteitä.

– Ainakaan Nissania maahantuovan automyymälän varaosamyyjän ja automyyjän kanssa käymäni keskustelun perusteella ei ole tarjolla adapteria, jonka avulla CHAdeMo -auton voisi ladata CCS -pikalatauspisteissä.

– Tämä tilanne vaikuttaa myös omiin päätöksiini missä käyn tekemässä ostoksia. Sellaisessa kauppakeskuksessa asioin harvemmin, jossa autooni sopivaa pikalatauspistettä ei ole. Enhän missään kaupassa tietenkään neljää tuntia halua viettää aikaani. Tällä lienee vaikutusta myös muiden vastaavien autojen omistajiin. Ketä kiinnostaa asioida kauppakeskuksissa, joissa on jätetty yksi merkittävän suuri ryhmä kokonaan huomiotta. Tässä tapauksessa sellaiset autoilijat, joilla on CHAdeMo -latauksen vaativa sähköauto.

Järjestelmät eivät sovi ristiin, koska autonvalmistaja on päättänyt, että kumpaa järjestelmää se tukee. Onneksi monilla pikalatausasemilla sentään tarjotaan kumpaakin latausvaihtoehtoa. Vaikkakin CHAdeMO -latausasemia on huomattavasti vähemmän.

Tässäkö siis sudenkuoppa sähköautoilussa? Ainakin niille, jotka ovat hankkineet CHAdeMO -lataussysteemillä toimivan sähköauton. Tuohon toivottavasti tulee muutos ja myyntiin aletaan tarjota kohtuuhintaista adapteria.

Onko sinulla mielessä asia, josta haluat purnata hymy.fissä? Lähetä sähköpostia osoitteeseen: hymy@pressimiehet.fi

Sähköauton pistoke type 2 -lataus kestää noin neljä tuntia.

Sähköauton lataustolpan pistoke.

Sähköauton latauspiste.

Teksti:jarikupiainen

Kommentit

Niin no jos ostaa vuonna 2022 euroopassa uuden auton jossa on poistuva Chademo latausliittimenä, niin ei kai siinä voi syyttää kun omaa itseään. Chademo on Euroopassa poistuva latausstandardi ja niitä puretaan aktiivisesti suomessakin pois kokoajan. Euroopan latausstandardi on CCS ja Chademoita on enää murto-osa siitä mitä niitä oli vielä muutama vuosi sitten ja varmaankin 2-3 vuodessa loputkin on saatu purettua latausverkoista suomessa. Sitten niitä on enää yksittäisten firmojen asiakkailleen tarjoamana tms.

Loistavaa tutkivaa journalismia. Kuvissa on type2 liitin, ja kuitenkin jutussa puhutaan vain CHAdeMo ja CCS liittimistä. Ja kyllähän nyt jokainen täysjärkinen autonostaja selvittää etukäteen näinkin oleellisen seikan kuin lataustekniikka.

Mitäpä jos lataisi sen auton ihan omassa kotona? Jos teet ruokaostokset ostarissa max. 20 minuuttia, on aivan turha nillittää latauspaikan puutteista.

Oma kommentti