Tuukka Taponen raivaa tietä formula ykkösiin – ”Teen kaikkeni sen eteen”

Tuukka Taponen.

Autourheiluun Pienestä pitäen kasvanut formulalupaus Tuukka Taponen tunnustautuu siviilissä rauhalliseksi kuskiksi. ”En hölmöile, enkä halua hölmöillä”, Tuukka linjaa.

Sen minkä nuorena oppii, vanhana taitaa. Tuttu sananparsi sopii Suomen tämän hetken kirkkaimpaan formulalupaukseen, Lohjalta ponnistavaan Tuukka Taposeen, 18, joka otti ensimmäisen kerran tuntumaa karting-autoon jo 2,5-vuotiaana.

”Isäni autokorjaamon takapihalla, josta siirryttiin Vihdin karting-radalle”, Tuukka täsmentää.

Tuukan isä Marko Taponen ajoi kilpaa jokamiesluokassa, mikä viitoitti pojan tietä autourheilun pariin. Ensimmäisiin karting-kisoihin hän osallistui 5-vuotiaana.

”Isä oli vaativa. Hän puski minua eteenpäin pienestä pitäen. Hän sanoi aina, että aja kovempaa. Voitot eivät riittäneet, vaan piti olla ylivoimainen voitto”, Tuukka muistelee.

Kyseessä oli kova oppikoulu, jolla Tuukka näkee olevan vaikutuksia tähän päivään.

”Ehkä se palkitsee nyt tässä kohtaa”, Tuukka miettii.

Tuukan odotetaan raivaavan seuraavana suomalaisena tiensä lajin kuninkuusluokkaan formula ykkösiin. Eikä Tuukka itsekään asiaa kiertele.

”Se kuulostaa hyvältä ja motivoivalta. Kovin montaa suomalaista ei tällä hetkellä ole, keitä sinne päin olisi menossa. Teen kaikkeni sen eteen, että pääsisin formula ykkösiin ja olisin seuraava suomalainen F1-maailmanmestari”, Tuukka pamauttaa.

Suoraa puhetta, mutta mistään haihattelusta ei ole kyse. Vuonna 2021 vain 15-vuotiaana voitetun kartingin maailmanmestaruuden ja kahden kartingin MM-hopean jatkeeksi Tuukka on osoittanut lahjakkuuttaan ja nopeuttaan pienemmissä formuloissa.

”Pitää mennä vuosi kerrallaan. Jos kaikki sujuu hyvin ja tulee menestystä, suoriutuu itse 110-prosenttisella tasolla eli maksimitasolla, se avaa portteja ylöspäin. Ei sitä ikinä tiedä, mitä tulee tapahtumaan”, Tuukka muotoilee.

Tuukan verkkosivuilla tulevien vuosien tavoitteet on kirjattu seuraavasti: F3-sarjan menestys 2025–2026, F2-sarjan menestys 2027–2028. F1-sarjaan vuonna 2029.

”Se (F1:een pääsy) vaatii hyviä tuloksia vuosien varrella ja hyviä tukihenkilöitä. Tuuriakin tarvitaan loppupeleissä”, Tuukka huomauttaa.

Vahva tukitiimi

Tuukan ympärille on vuosien varrella muotoutunut huipputiimi. Fysiikkapuolella ovat auttaneet Tommi Pärmäkoski ja Jaakko Ojaniemi. Ajomentorina on urallaan GP3-luokkaan, nykyiseen F3-luokkaan asti noussut Aaro Vainio.

Yhteistyökumppaneiden haalimisessa ja muissa sopimusasioissa managerina toimiva Jussi Kohtala, joka aikoinaan oli auttamassa myös Valtteri Bottasta kohti F1-unelmaa.

”Mitä korkeammalle mennään, sen enemmän tukihenkilöitä, taustatukijoita ja kaiken maailman tyyppejä tarvitaan”, Tuukka tunnustaa.

Kokemusta autoista Tuukka on saanut opiskelujenkin kautta, sillä hän on suorittanut automekaanikon opintoja Espoossa Omnia-koulussa. Samaisessa opinahjossa, jossa muuan Kimi Räikkönenkin aikanaan opiskeli.

”Jos ura kuljettajana ei jostain syystä onnistuisi, haluan saada autourheilusta ammatin. Voisin työskennellä myös ajo-opettajana.”

Ferrarin siipien suojissa

Suomalaisen ajotaidot on noteerattu maailmalla, josta osoituksena lohjalainen valittiin vuoden 2022 lopussa Ferrarin junioriakatemiaan. Akatemian kautta tiensä F1-karkeloihin ovat raivanneet paitsi Ferrarin F1-tallin nykyinen huimapää Charles Leclerc, myös Sergio Perez ja Mick Schumacher.

”Se on ollut iso apu uralleni. He ovat pystyneet auttamaan minua tosi laajasti eri osa-alueilla. Annan kaiken arvostukseni heille”, Tuukka kiittelee.

Akatemian myötä Tuukan koti on ollut viime vuodet Italiassa Ferrarin päämajan yhteydessä Maranellossa, jossa päivät täyttyvät erilaisista oheisharjoittelusta, kuten kuntosalista, nyrkkeilystä, uinnista ja mentaalivalmennuksesta. Lisäksi Ferrari järjestää kielitunteja ja kokkikoulua.

”Arki siellä on aika kiireistä ja vaativaa. Päiviin ei paljoa luppoaikaa mahdu.”

Huolimatta Ferrarin suojiin pääsystä, omaa mustaa oria ei tallista löydy – ainakaan toistaiseksi.

”Ajan Italiassa managerini laina-autolla. Suomessa isän laina-autolla”, Tuukka kuittaa.

Siviilissä Tuukka vannoo liikennesääntöjen nimeen.

”Ajelen rauhallisesti. En hölmöile, enkä halua hölmöillä. Siitä ei ole hyviä seuraamuksia.”

Vuodet ulkomailla ovat saaneet Tuukan kaipaamaan äidin laittamia sapuskoja.

”Kotiruokaa on ikävä. Se on kuitenkin erilaista, vaikka onkin samantyylistä. Toki sitä kaipaa vapaa-aikaa ja rentoa yhdessäoloa kavereiden kanssa”, Tuukka lisää.

Kotimaassa Tuukka ei juuri ehdi vuoden mittaan piipahtamaan. Siitä pitää kiinni tiivis kilpailukalenteri, mikä vie suomalaista pitkin maailmaa.

”Viime vuosina olen ollut noin 300 päivää poissa Suomesta”, Tuukka summaa.

Suomessa Tuukka ehti piipahtaa viimeksi tammikuussa, kun hän vieraili Urheilugaalassa. Formulalupaus oli ehdolla vuoden nuoreksi urheilijaksi. Urheilutoimittajain liiton toimittajien äänestyksessä pidemmän korren vei yhdistetyn hiihdon nuorten maailmanmestari Minja Korhonen, johon Tuukka suhtautui tyyneydellä.

”Tuntuu, ettei autourheilu ole vielä niin suuressa suosiossa tällaisissa tilaisuuksissa. Mutta ehkä minun vuoteni tulee vielä myöhemmin”, Tuukka pohtii.

Eli suoraan Vuoden urheilijaksi?

”Toivotaan, että mennään suoraan päätyyn”, hän lohkaisee.

Barcelona (ESP), OCT 15-16 2024 – Post season testing F3 at Circuit de Barcelona – Catalunya. Tuukka TAPONEN #25 ART GP F3, Alpine Academy. © 2024 Dutch Photo Agency

F1-tallien silmien alla

Kuluvalla kaudella Lohjan Tiikeriksi kutsuttu vauhtiveikko tavoittelee menestystä ART Grand Prix -tallin riveissä F3-luokassa, jonka kilpailuja ajetaan F1-viikonloppujen yhteydessä. Kausi starttaa Australian Melbournesta 14.–16. maaliskuuta.

”Se takaa sen, että moni F1-varikoltakin seuraa kilpailuja. Kyseessä alkaa olla sen verran iso luokka, että ollaan aika lähellä F1:iä”, Tuukka pyörittelee.

Omaa kieltään puhuvat F3-kilpurien tekniset ominaisuudet. Autoa vauhdittaa Mecachromen moottori. 3,4 litran V6-koneesta irtoaa parhaimmillaan 380 hevosvoimaa. Auton kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan kolme sekuntia ja huippunopeudeksi 300 km/h.

”Vauhti ei minua pelota. Tärkeintä on keskittyä ajamiseen, oli se sitten kartingissa 150 km/h tai formulassa 300 km/h”, Tuukka linjaa.

Kyseessä on eräänlaisesta näyttöikkunasta, joka avaa mahdollisuuksia.

”Lähtökohtaisesti olen etenkin Ferrarin silmien alla, mutta satavarmasti muidenkin tallien. Ne, jotka menestyvät, pistävät silmään.”

Ferrarin värit houkuttelevat Tuukkaa eniten.

”Se on ehdoton ykkönen. Se oli ensimmäinen brändi, joka on ollut minusta kiinnostunut. Luotan niihin täysillä, että jonain päivänä tulen saamaan mahdollisuuden.”

Tuolloin Tuukka pääsisi seuraamaan esikuvansa Kimi Räikkösen jalanjälkiä, joka saavutti Ferrarille edellisen kuljettajien maailmanmestaruuden vuonna 2007. Kuluvalla kaudella saavutusta yrittää laittaa unholaan seitsenkertainen maailmanmestari Lewis Hamilton, joka siirtyi Charles Leclercin tallipariksi Mercedekseltä.

”Toivon tietenkin, että jompikumpi heistä voittaisi kuljettajien mestaruuden”, Tuukka liputtaa omiensa puolesta.

 

 

Teksti:Teksti: Juhamatti Nieminen Kuvat: Juhamatti Nieminen, Dutch Photo Agency ja Tuukka Taposen kotialbumi

Kommentit

Oma kommentti