Jari-Matti Latvala avoimena verokurimuksestaan: ”Se oli stressaavaa ja rankkaa aikaa”

Hymy 7/25 Jari-Matti Latvala

Legendaarisen Tuurin kyläkaupan kupeessa Töysässä komeilevan rakennuksen sisältä paljastuu kylästä ponnistaneen ralliässän Jari-Matti Latvalan, 40, rallimuseo, jossa on esillä niin hänen kuin isänsä Jari Latvalan kilpa-autoja ja palkintoja eri vuosikymmeniltä.

Paraatipaikalla museon etuosassa huomio kiinnittyy pieneen lokariautoon, josta kaikki sai Jari-Matin kohdalla aikanaan alkunsa.

”Aloin ajaa tällaisella isäni hallin pihassa 4-vuotiaana. Rallikärpänen puraisi heti, vaikka alussa tuli ajettua päin seinää. Hampaitakin meni rytäkässä rikki, jonka seurauksena avokypärä vaihdettiin turvallisempaan umpikypärämalliin”, Jari-Matti viitoittaa.

Jari-Matille rakkain menopeli museossa on ranskalaisen rallilegendan Didier Auriolin Toyota Corolla WRC vuodelta 1999. Uutta sukupolvea edustaa Toyota Yaris WRC, jolla Jari-Matti itse ajoi voittoon Australian MM-rallissa vuonna 2018.

”Auto on Toyotan omistuksessa, mutta saan pitää sen niin kauan kuin museo on toiminnassa. Mitään takarajaa ei ole.”

Päävastuu museon eli virallisemmin JM-Rally Parc Fermén pyörittämisessä on Jari-Matin äidillä Helena Latvalalla. Museon yhteydessä toimii kesäisin kahvila, jonka lisäksi yläkerrasta löytyy majoitustilaa sekä tilaussauna. Yläkerroksessa toimii myös näyttely, josta löytyy Jari-Matin ajoasuja, mitaleja ja pokaaleja.

”Äitihän tässä on tehnyt isoimman työn. Hän on nämä kaikki systeemit rakentanut”, Jari-Matti kiittelee.

Myös Jari-Matti itse on museossaan tuttu näky, ellei ole reissun päällä. Rallitähti palasi kotimaisemiinsa Etelä-Pohjanmaalle vuonna 2020, mitä ennen hän asui reilut kymmenen vuotta Välimeren rannalla Monacossa.

”Olihan se (muutto) alussa haikeaa, mutta minulle kotiseutu ja maaseutu ovat aina olleet tärkeitä. Tykkään kesäisin suunnistaa ja talvella hiihtää. Ne ovat sellaisia harrastuksia, joita Monacossa ei pystynyt oikein tekemään”, Jari-Matti virnistää.

Ruhtinasvaltion arkkitehtuurikaan ei ollut täysin pohjalaisen mieleen.

”Siellä on ahdasta, eikä oikein tilaa liikkuakaan. Täällä on helpompi hengittää, eikä tarvitse miettiä ruuhkiakaan.”

Hymy 7/25 Jari-Matti Latvala

Aggressiivinen verottaja

Paluuta vauhditti ammattilaisuran päättyminen, jota synkisti kiista verottajan kanssa. Kaikki sai alkunsa vuonna 2018, kun verottaja kiinnostui rallimiljonäärin asumisjärjestelyistä ja alkoi selvittämään, kuinka paljon Jari-Matti on viettänyt päiviä Suomessa ja ulkomailla.

”Tuntui, että minusta haluttiin tehdä jonkinlainen ennakkotapaus. Verottaja lähti liikkeelle aggressiivisesti. He tulivat voimalla päälle joka suunnasta”, Jari-Matti ihmettelee.

Kiistaa aiheuttivat matkapäivät. Verottajan tulkinta oli, että minuutinkin viettäminen Suomessa on Suomi-päivä, vaikka Jari-Matti ei olisi ollut maassa yötä.

”Ei se oikein reilulta kuulostanut. Olin ollut siinä uskossa, että kaikki lähtöpäivät Suomesta olisivat olleet ulkomaanpäiviä.”

Verotarkastuksen tekeminen kesti aina loppuvuoteen 2019 saakka, jonka jälkeen verottaja antoi päätöksensä keväällä 2020. Päätöksessään verottaja katsoi Jari-Matin viettäneen vuosina 2014–2018 liikaa päiviä Suomessa, jonka seurauksena rallitähti velvoitettiin maksamaan valtiolle 4,5 miljoonaa euroa.

”Se, että jouduin maksamaan ison summan… Raha ei ollut isoin tekijä, mutta pientä katkeruutta koen yhä siitä, että verokiista tuhosi koko urani. Ne tulivat niin kovalla voimalla siihen ja halusivat paljon tietoja, ettei minulla ollut niitä mahdollisuuksia eikä aikaakaan hankkia samalla kun ajoin vielä kilpaa”, hän huokaa.

Verottaja vaati alkuun Jari-Matilta selvityksiä tämän matkapäivistä seitsemältä vuodelta (2012–2018). Sittemmin vuodet 2012 ja 2013 putosivat tarkastuksesta pois.

”Minun olisi pitänyt tietää joka ikisen päivän osalta, missä olen ollut kyseiseinä vuosina. Se oli ihan älytöntä, eikä siinä ollut mitään järkeä!”

Jari-Matti kokee veropiinan vaikuttaneen tämän ajosuorituksiin vuonna 2019, jolloin hän valahti MM-sarjassa seitsemänneksi.

”Veroasiat vaivasivat päässä. Se oli stressaavaa ja rankkaa aikaa, jonka takia vuosi meni ajollisesti huonosti enkä saanut enää sopimusta seuraavalle kaudelle.”

Lopullisen sinettinsä kiista sai vasta tänä keväänä, kun kaksi verotarkastajaa sai tuomion tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta. He olivat käyttäneet verotarkastusta tehdessään Jari-Matin puhelutietoja laittomasti.

Rallipomon pesti pelasti

Vuonna 2023 Jari-Matti sai kuitattua verovelkansa viimeisen erän. Hän paikkasi talouttaan luopumalla Puumalan-mökistään ja yhdestä ralliautostaan, mutta suurimpana apuna on ollut vuonna 2021 alkanut pesti Toyotan MM-rallitallin päällikkönä.

”Ilman niitä töitä en olisi maksuista selvinnyt. Se on myönnettävä rehellisesti.”

Verovyyhti ajoi pohjalle, josta Jari-Matti selvisi kuiville.

”Se on tuonut tietynlaista sitkeyttä. Kun tuollaisesta piinasta selviää läpi, tietää selviävänsä kaikesta muustakin.”

Toyotan rallipomona Jari-Matti pääsi juhlimaan Kalle Rovanperän kahta peräkkäistä maailmanmestaruutta vuosina 2022 ja 2023. Töysäläinen itse voitti urallaan 18 MM-osakilpailua, mutta himoittu maailmanmestaruus jäi uupumaan. Parhaimmillaan hän sijoittui MM-sarjassa kolmesti toiseksi.

”Se on jäänyt harmittamaan, ettei sitä mestaruutta pystynyt ottamaan. Lähellä se oli, mutta malttia ei aina riittänyt tiukoissa paikoissa”, Jari-Matti hymähtää.

Kallen mestaruuksien ohella Jari-Matin mieliin on piirtynyt suojattinsa voitto Viron rallissa kesällä 2021, jonka hän saavutti 20-vuotiaana nuorimpana osakilpailuvoittajana. Aiempi ennätys oli ollut Jari-Matin omissa nimissä vuodelta 2008, kun hän 22-vuotiaana juhli voittoa Ruotsissa.

”Oli hienoa, että se jatkui suomalaisissa perinteissä. Ennen minua oli ollut Henri Toivonen ja sitten Kalle jatkoi perinnettä eteenpäin.”

Hymy 7/25 Jari-Matti Latvala

Paras paikka

Kuluvalla kaudella Jari-Matti on tehnyt paluuta enemmän ajohommiin, kun hän on kiertänyt Toyota Celicalla historic-rallin EM-sarjaa yhdessä tv-persoonakin tunnetun kartturinsa Janni Hussin kanssa.

”Ei siitä pääse mihinkään, että maailman paras paikka on ratin ja penkin välissä. Kun ajaa itse, ei tarvitse jännittää muiden puolesta. Kaikki on omissa käsissä. Toki ajaminen historialuokassa on rennompaa kuin aktiiviaikoina.”

Historiarallien kautta Jari-Matti on innostunut myös autojen laittamisesta, joita hän rakentelee museon takana olevassa tehtaassaan.

”On kivaa oppia rakentamaan autoja, vaihtamaan renkaita ja tekemään kaikkia pieniä maalaushommia. Ne ovat asioita, joista olen kiinnostunut nyt myöhemmällä iällä.”

Heinä-elokuun vaihteessa (31.7.–2.8.) Jari-Matti Latvala nähdään tositoimissa Jyväskylän MM-rallissa, jossa hän juhlistaa tuplamerkkivuosiaan WRC2-luokan Toyota Yariksen ratissa. Tuolloin ilmestyy myös Jari-Matin viime vuosiin keskittyvä uutuuskirja Yhtä rallia (Otava), jonka kirjoittaja on Riikka Smolander-Slotte.

”Täytin keväällä 40 vuotta, minkä lisäksi kyseessä on 20. Jyväskylän starttini. Ensi kertaa olin mukana vuonna 2003 Fordilla. Olin silloin 18-vuotias”, Jari-Matti muistelee.

Jari-Matti onnistui nousemaan Jyväskylän sorateiden kuninkaaksi kolme kertaa vuosina 2010, 2014 ja 2015, mikä tekee hänestä yhden legendaarisen Suomen MM-rallin menestyneimmistä kuljettajista. Eniten voittoja on Hannu Mikkolalla ja Marcus Grönholmilla, jotka molemmat voittivat kilpailun seitsemän kertaa uransa aikana.

”Se on niin hieno kilpailu ajaa. Yleisön kannustus yhdistettynä vauhdikkaisiin teihin ja kaikkiin hyppyihin. Tuntuu kuin liitäisi vain hypystä hyppyyn. Se nostaa adrenaliinia.”

Ikävuosia on kertynyt, mutta perheen perustaminen on Jari-Matilla jäänyt. Siihen hän havahtui keväällä täytettyään 40 vuotta.

”Kaikilla minun ikäisilläni on perheet ja lapsia. Itselläni ei ole, mutta toisaalta en ole koskaan oikein kerennytkään siihen urani takia”, Jari-Matti pohtii.

Eikä Jari-Matti pidä asian suhteen kiirettäkään.

”Siskollani on nyt kolme lasta, joista kaksi on tosi pieniä. Siinä on aika paljon perhettä, joiden kanssa tykkään viettää aikaa. Tuntuu, että se riittää tässä elämäntilanteessa oikein hyvin.”

Elämässä rallille vastapainoa tuo suunnistusharrastus. Suunnistus on toiminut rallisankarin kesäharrastuksena jo vuodesta 1996 alkaen.

”Kun menee metsässä, unohtaa kaiken muun. Se on hienoa. Samalla tulee nähtyä luonnossa upeita paikkoja, joihin ei muuten tulisi mentyä”, Jari-Matti fiilistelee.

Teksti:Teksti ja kuvat: Juhamatti Nieminen
Avainsanat: Jari-Matti Latvala

Kommentit

Oma kommentti