Reply To: Vaihdevuodet

Home Forums Terveys-Hymy Vaihdevuodet Reply To: Vaihdevuodet

#21588 Ilmoita asiaton viesti
Kollikissa.
Member

Olen yrittänyt pidemmän aikaa etsiä HS. Kotimaa 9.3.2003 ollutta ertikkelia.

Toimittaja Hannele Tuulonen.

-"Tutkimus hormonihoidoista johti uusiin hoitosuosituksiin Britaniassa, -Lääkelaitos lupaa muuttaa susosituksia myös Suomessa, -Eityisesti yhdietelmähoito lisää syöpäriskiä ja kuolemantapauksia.

Naisten vaihdevuosien hormonikorvaushoito lisää selvästi rintasyövän riskiä, käy ilmi Oxfordin yliopistossa tehdystä tutkimuksesta. – Suurin sairastumisvaara on naisilla, jotka käyttävät yhdistelmähöitolääkkeitä vuosikausia. Kymmenessä vuodessa sairastumisvaara kaksinkertaistuu.

Yli miljoonan brittinaisen hormonihoitoja seuranneessa tutkimuksessa lisääntyi myös hormonilääkkeiden käyttäjien kuolleisuus. -Britanian viranomaiset antoivat uudet hormonisuositukset lääkäreille saman tien ja kehoitti pohtimaan hoidon etuja ja haittoja jokaisen potilaan kohdalla.

Myös Suomen Lääkelaitos ilmoitti perjantaina tiukentavansa asennettaan hormonikorvaushoitoon………….".

Yritin erilaisilla hakusanoilla löytää artikkelia, jota en onnistunut löytämään.

Hakusana – tutkimus hormonihoidosta -. tuotti yhteensä 765 "osumaa."

-Poimin ensimmäiseltä sivulta Pohjanmaa lehdessä olleen artikkelin, joka oli hakutuloksen ensimmäisellä sivulla ensimmäisenä otsakkeella

"Hormonihoidoista niukasti puolueetonta tutkimusta". (Julkaistu ?)

Lainaus artikkelista.

"Hormonikorvaushoidoista niukasti puolueetonta tutkimustietoa.

-Edut perustuvat hyvään uskoon.

-Kun ihmisten usko hormonihoitoihin joutuu koetukselle saattavat jotkut piirit käynnistää omien intressiensä mukaisesti vanhojen uskomusten henkiinherättämiskampanjan vastakkainasettelun. -Siitä jo lienee näyttöä Suomessakin professori Elina Hemminki sanoo.

-Tänä päivänä Hemminki voi hyvällä syyllä tutea olleensa oikeassa, sillä hormonikorvaushoidon haitat ovat nyt tiedossa maailmanlaajuisesti, -Edut sensijaan ovat kutistuneet lähes olemattomiin.

-Mitäs minä sanoin on kuitenkin toteamus Stakesin tutkimusprofessorille. Hemminki ymmätää hyvin kentällä vallitsevan hämmennyksen eikä halua syyllistää lääkärikuntaa.

Sensijaan hän kohdistaa kritiikin yliopistollisten sairaaloiden johtajiin, lääkäreihin ja gynekologia professoreihin joitten hänen mukaansa tulisi seurata kansainvälistä tutkimusta nykyistä tiiviimmin….."

En ota kantaa artikkeleihin, koska olen "Kolli". Olen kiinnostunut lähinnä tuosta Christer Sundqvistin filosofiasta -"Kissimirristä tiikeriksi kerran kuussa".

Artikkeli allaolevassa linkissä ensimmäisenä, sekä lisäksi nuo muut 784 haun tulosta.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=tutkimus+hormonihoidoista&meta=