Asiakas käväisi kahvilassa – sitten alkoi S-ryhmän pommittaminen

Asiakas käväisi porilaisessa Presso-kahviossa Mikkolan Prismassa. S-bonuskorttia tuli käytettyä.

Parin päivän päästä asiakas ihmetteli, että miksi Taloustutkimus lähettää hänelle sähköpostia – S-ryhmän asiakaskyselyn. Näin viesti alkoi:

”Kiitos vierailustasi meillä, toivottavasti Sinulla oli mukava sekä viihtyisä käynti ja mikäli aterioit, ruoka maistui. Kuulisimme mielellämme mielipiteesi Presson toiminnasta ja asiakaspalvelusta.”

Asiakas ihmetteli, että mitäs tämä on, kun perään kohkataan. Mielessä välähti, että näinpä vain ”isoveli valvoo” hänenkin liikkeitään. Hän ei sitä paitsi ollut antanut lupaa tämänkaltaisiin tutkimuksiin tai kyselyihin. Viestissä oli siihenkin vastaus.

”Olet voinut saada tämän viestin, vaikka et olisi antanut erillistä markkinointilupaa sähköpostiosoitteeseesi. S-ryhmä voi käyttää rekisterissä olevia asiakastietoja tutkimuksiin, ellei asiakas ole sitä erikseen kieltänyt. Tutkimuskyselyt ovat osa S-ryhmän liiketoiminnan kehittämistä.”

Asiakasta alkoi korveta. Onpas varsin erikoista, että pitää erikseen kieltää jotain. Eikö homman pitäisi mennä päinvastoin, niin että erikseen sallitaan jotain.

Alla oli kuitenkin linkki, jonka kautta pääsi päivittämään tutkimuskyselyjen kieltotiedon S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriin.

Se vain ettei se toiminut.

Asiakas sisuuntui ja otti yhteyttä viestillä S-ryhmän viestintään. Sieltä vastattiin reippaasti, että ”alla oleva linkki toimi ainakin minun koneellani”.

Asiakas unohti koko asian, kunnes sai vähän ajan päästä kyselyn muistutusviestin. Siinä patistettiin vastaamaan kysymyksiin. Jälleen alla oli ”kieltolinkki”, mutta edelleenkään se ei toiminut vaan vei Sivua ei löydy -kohtaan.

Myöhemmin asiakas päätti itse selvittää ongelman. Sähköpostissa jaettu linkki ei toiminut, koska se toden totta oli virheellinen. Linkki sisälsi pisteen.

Asiakas pääsi viimein päivittämään estot päälle. Hän ihmettelee, että vastikään siirryttiin Euroopan tietosuoja-asetuksen (GDPR) aikaan, mutta silti esimerkiksi S-asiakasomistajuus näyttää lähtevän siitä oletuksesta, että S-ryhmä voi käyttää asiakkaan antamia yhteystietoja tutkimuksiin ellei asiakas ole niitä erikseen kieltänyt.

 

Tässä jutussa tarkoitettu asiakas on Hymyn toimittaja.

Teksti:JT Tuomela
Avainsanat: mainos, S-ryhmä, kysely, S-kanava, GDPR, asiakasomistaja

Kommentit

Minä ostin 50 mutteria verkkokaupasta ja nyt on tullut puolen vuoden sisään kehotuksia ”arvostele ostamasi tuote”. Mitä niistä kertoisin, kysyjälle vastaisin?

Oma kommentti