Lentoyhtiöiden Halloween: 10 lisämaksua, jotka saavat matkustajat kiljumaan kauhusta!

Lentokone. Kuvituskuva, ei liity juttuun. Kuva: Unsplash.com

AirAdvisor listasi vuoden 2025 karmivimmat lentoyhtiöiden lisämaksut.

Nykyään lentäminen ei ole pelkkää turvatarkastuksen jännitystä ja nousukiidon odotusta, vaan myös varautumista piilokuluihin. Tulostettu boarding pass, tyhjä keskipaikka tai kallistettava selkänoja voivat kaikki muuttua maksullisiksi yllätyksiksi.

Vaikka “valinnaiset” lisämaksut ovat täysin laillisia, peruspalveluiden maksullisuus saa matkustajan usein yllätyskustannusten kouriin. Tässä oppaassa tutustutaan sesongin pelottavimpiin pieniin lisämaksuihin.

1. Selkänojan kallistus, luksusta vain harvoille (WestJet)

Kanadalainen WestJet on lukinnut monien koneidensa economy-luokan istuimet täysin
pystyyn. Jos haluaa nojata edes hieman taaksepäin, on päivitettävä kalliimpaan luokkaan.
Economy-luokassa matkustajat istuvat kuin haamut: pystyasennossa täysin liikkumatta.

2. Käsimatkatavarat kokonaan kielletty (United Airlines)
United Airlinesin “Basic Economy” kuulostaa houkuttelevalta, kunnes huomaa, ettei
käsimatkatavara kuulu hintaan. Jos ilmestyy portille laukku kainalossa, lisälasku on noin 22
euroa suuntaansa. Lentolipun edullisuus on siis lähinnä optinen illuusio.

3. Osta hiljaisuutta vierustoverilta: keskipaikka myynnissä (Eurowings, Lufthansa,
Frontier)
Ennen oli onnekas, jos keskipaikka jäi tyhjäksi. Nyt se on muuttunut tuotteeksi. Eurowings ja
Lufthansa tarjoavat maksullista ‘vapaa vierustoveri’ -palvelua, ja myös Frontier tarjoaa tätä
hiljaista luksusta. Vierustoveri pysyy poissa, samoin osa matkakassasta.

4. Unohtunut lähtöselvitys voi kostautua: paperilappu ei ole enää ilmainen (Ryanair,
Wizz Air)

Jos lähtöselvityksen unohtaa tehdä netissä, Ryanair ja Wizz Air rankaisevat armotta: jopa 55
€ tiskillä. Paperinen boarding pass puolestaan maksaa 20 €. Ryanair on luvannut luopua
tulostusmaksusta, mutta “unohtamissakko” jää kummittelemaan.

5. Perheen yhteinen paikka vain ehdoilla: Ryanairin istumajekku (Ryanair)
Matkustatko lapsen kanssa? Ryanair vaatii, että aikuinen ostaa varatun paikan, jotta perhe
voi istua yhdessä. Vasta sen jälkeen lapset saavat istua vierekkäin ilman lisämaksua. Tämä
ei ole perhe-etu vaan enemmänkin lentoyhtiön jekku vanhemmille.

6. Kirjoitusvirhe muuttuu painajaiseksi (Ryanair & easyJet)
Kirjoititko nimen väärin varaukseen? Se voi olla hintavin typo elämässäsi. Ryanair perii jopa
160 € nimen korjauksesta, ja easyJet veloittaa, jos virhe on yli kolme kirjainta. Lentokentällä
kannattaa siis tarkistaa, että edes oma nimi on oikein, muuten luvassa on hintava
painajainen.

7. Paikan valinta maksaa, myös keskipaikan välttely maksaa (British Airways, easyJet)
Haluatko välttää keskipaikan? Siitä pitää maksaa. British Airways ja easyJet veloittavat
lisämaksun istumapaikan valinnasta. Hintaan vaikuttavat jalkatila, sijainti ja toisinaan myös
ripaus uhkarohkeutta. Keskipaikka on aina halvin, mutta usein karmivin vaihtoehto.

8. Nopeampi turvatarkastus nyt maksullinen: pikakaista ei ole enää itsestäänselvyys
Nopeampi turvatarkastus kuulosti ennen hyvältä palvelulta, nyt se on “Fast Track”
-lisämaksu. Ryanair, Dublin ja Manchesterin lentoasemat myyvät sitä erikseen.
Ruuhkapäivänä palvelu tuntuu pelastukselta, hiljaisena päivänä maksulta päästä jonoon,
jossa kummittelee vain tyhjyys.

9. Haluatko jutella ihmiselle? Se voi tulla kalliiksi
Jos soittaa asiakaspalveluun toivoen pääsevänsä puhumaan oikean ihmisen kanssa, voi
siitäkin tulla kallis lasku. Jotkut lentoyhtiöt veloittavat jopa 30 € lisämaksun, jos lennon varaa
puhelimitse verkon sijaan.

10. Yksi ei riitä: isokokoisten matkustajien on ostettava kaksi paikkaa
(Yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt)
Useat yhdysvaltalaiset lentoyhtiöt, kuten United, American ja Southwest, vaativat
isompikokoisia matkustajia ostamaan kaksi paikkaa, jos yksi paikka ei riitä turvalliseen
istumiseen. Southwest tosin palauttaa maksun jälkikäteen, mutta käytäntö jakaa mielipiteitä
yhtä varmasti kuin Halloween-karkit.

Kuvituskuva

Loppusanat: vaikka kepposia riittää, matkustajan oikeudet eivät katoa

Kaiken lentokauhun keskellä on hyvä muistaa, että matkustajilla on silti vahva suoja.
EU261 ja Montrealin yleissopimus takaavat, että jos lento viivästyy yli kolme tuntia tai
perutaan, matkustajalla on oikeus 250–600 euron korvaukseen, majoitukseen, aterioihin ja
uudelleenvaraukseen ilman lisäkustannuksia. Kadonneiden tai viivästyneiden
matkatavaroiden osalta korvauksia voidaan hakea jopa 1 920 euroon asti.

Euroopan parlamentissa on parhaillaan käsittelyssä esitys, joka kieltäisi lentoyhtiöitä
perimästä lisämaksuja käsimatkatavaroista. Vaikka idea on saanut parlamentin tuen,
lopullisesta päätöksestä neuvotellaan edelleen.

Tällä hetkellä ”ilmainen matkatavara” tarkoittaa käytännössä vain pientä laukkua, joka mahtuu istuimen alle, ei tavallista käsimatkatavaraa.

Säädöksen hyväksymiseen asti lentoyhtiöt voivat edelleen veloittaa matkustajilta siitä, mitä useimmat pitävät normaalina käsimatkatavarana.

“Tähän aikaan vuodesta vitsailemme haamuista ja kummituksista”, sanoo AirAdvisorin perustaja ja toimitusjohtaja Anton Radchenko.

“Todellinen kauhu iskee kuitenkin vasta silloin, kun matkustaja huomaa, että lento on peruttu tai käsimatkatavaroista peritään yhtäkkiä lisämaksu. Hyvä uutinen on, että sekä Euroopassa että muualla maailmassa lainsäädäntö turvaa matkustajia huomattavasti paremmin kuin useimmat tulevat ajatelleeksi.”

Teksti: jarikupiainen
Avainsanat: lento, lisämaksu

Kommentit

Oma kommentti