Kuvituskuva

Maskulle esitetään historiallista miljoonan euron seuraamusmaksua harhaanjohtavasta markkinoinnista

Kilpailu- ja kuluttajavirastosta kerrotaan, että Maskun Kalustetalolle esitetään miljoonan euron seuraamusmaksua.

– Kuluttaja-asiamiehen selvityksen perusteella Maskun Kalustetalo johtaa markkinoinnissaan kuluttajia harhaan. Yritys luo kuluttajille kalusteiden markkinoinnissa mielikuvia suurista alennuksista käyttämällä myyntihinnan yhteydessä vertailuhintoja, alennusprosentteja tai muita alennuksiin viittaavia ilmaisuja, jotka eivät anna totuudenmukaista kuvaa Maskun Kalustetalon todellisesta hintatasosta, perustelussa todetaan.

Kuluttaja-asiamies on jo aiemmin yrittänyt puuttua Maskun markkinointiin. Asiaa on käsitelty kolme kertaa markkinaoikeudessa. Maskulle on tuomittu kieltoja kuluttajansuojalain vastaisesta alennus- ja tarjousmarkkinoinnista ja yritykselle on kahdesti asetettu uhkasakkoja.

– Markkinaoikeuden määräämillä kielloilla ja kieltojen tehosteeksi asetetuilla uhkasakoilla ei ole ollut tavoiteltua vaikutusta Maskun markkinointiin, Kilpailu- ja kuluttajavirastosta todetaan.

Kuluttaja-asiamiehellä on heinäkuusta 2020 saakka ollut mahdollisuus esittää markkinaoikeudelle, että se määrää seuraamusmaksun elinkeinonharjoittajalle, joka toimii kuluttajien vahingoksi tahallaan tai huolimattomuudellaan ja rikkoo tai laiminlyö kuluttajien keskeisiä oikeuksia. Kuluttaja-asiamies käyttää tätä oikeutta nyt ensimmäisen kerran.

Teksti: Hymyn toimitus
Avainsanat: markkinointi, Masku, seuraamusmaksu, uhkasakko

Kommentit

Oma kommentti