Sähköautoseikkailua vuosi takana! – Ota nämä asiat huomioon jos vaihdat täyssähköautoon!

Auto.

Hymy.fi -sivustolla on seikkaillut kerran jos toisenkin auto, jolla ensimmäistä kertaa täyssähköauton hankkinut kuski on hankkinut kokemuksia sähköautoilusta.

Vaikka sähköautolla ajaminen on bensa-autoa edullisempaa, voi näillä vinkeillä säästää pitkän sentin.

Kotilataamisessa kannattaa kiinnittää huomio siihen, että voitko ladata autosi mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Valitsemalla tai vaihtamalla sähkösopimuksen tuntihinnoiteltuun sähköön, eli yleensä pörssisähköön, saat sähköä edullisemmin silloin kun sitä käytetään vähemmän. Tämä koskee kotilataamista omalla sähkösopimuksella. Jos sähköautoa ladataan pörssisähköllä, on varsin järkevää ajoittaa lataaminen 23 jälkeen. Tuolloin sähkö on yleensä edullisempaa.

Sähköautojen latauksista suurin osa tapahtuu kotona tai työpaikoilla. Sähköautoa ei kannata pitää kiinnitettynä työpaikan latauspisteellä aamusta iltaan saakka. Vaikka työnantaja maksaisikin latauksen, maksaa sen silti joku. Kalliimmat latausajat liittyvät kulutuksen määrään. Kalleimmillaan yleensä sähkön hinta sijoittuu aamukahdeksasta puoleenpäivään sekä alkuiltaan.

Esimerkiksi Nissan Leaf vuosimallin 2022 autossa on CHAdeMo -pistoke ja niitä ei löydy läheskään tarpeeksi. Sen sijaan CCS -pikalatauspisteitä on lähes kaikkialla latausasemilla. Tämä on seikka, joka kannattaa huomioida sähköauton hankinnassa. Toki suurin vaikuttaja on loppuhinta autoa hankkiessasi, mutta jos joudut ajamaan pitkiä matkoja ja käyttämään pikalatausta, on matkasuunnitelman tekeminen huomattavasti työläämpää CHAdeMO-latausjärjestelmän autoilla.

Hitaampia 22kWh latauspisteitä toki löytyy jotakuinkin jokaiselta latausasemalta, mutta silloin lataus kestää useita tunteja jos lataa lähes tyhjän akuston täyteen.

Esimerkiksi reilu vuosi sitten valmistuneessa Espoon Kivenlahdessa sijaitsevassa kauppakeskuksessa ei ole ainoatakaan CHAdeMO -pikalatauspistettä. CCS -pikalatauspisteitä sieltä löytyy sekä hitaampia 22kWh -pisteitä. Sen sijaan huomattavasti vanhemmassa kauppakseskus Iso Omenassa tämä asia on hoidossa.

Chademo-latausjärjestelmällä toimivia autoja on Suomessa valtava määrä, joten asian huomioiminen on myös taloudellisesti kannattavaa, ja monissa uusissa latauskeskittymissä myös Chademo on huomioitu.

Huomioi myös akuston koko autoa hankkiessasi. Tämän jutun Nissan LEAF N-Connecta MY22 39 kWh LED FI -autossa on 39kWh akusto, jolla kesäajossa pääsee rauhallisella noin 90km/h vauhdilla reilun 200 kilometrin maantieajoon, jos liikkeelle lähtiessä akusto on ladattu täyteen. Seuraavan akuston kokoluokka maksoi toukokuussa 2022 noin 5000 euroa enemmän, joten on tietenkin ostajan harkinnan varassa sijoittaako tuon summan isompaan akustoon vaiko lataa useammin autonsa pitkillä matkoilla.

Tässä muutama vinkki kulujen säästämiseksi:

Sähköauto kannattaa pysäköidä lämpimään paikkaan, mikäli se on mahdollista.

Pyri lataamaan sähköauto siten, että akku on 80 prosenttisesti ladattu juuri ennen ajoa. Tällöin akku on auton käynnistyessä vielä lämmin lataamisesta. Toki pitkille matkoille mentäessä akku yleensä ladataan täyteen. Juuri ladattu akku on lähellä optimaalista lämpötilaa, joka on 20 astetta.

Alentamalla matkustamon lämpötilaa säästät akun kulutusta. Käyttämällä säästeliäästi istuinlämmitystä ja ohjauspyörän lämmitystä säästät myös akun kulutuksessa.

Säätämällä auton ”Eco” -tilaan, kuluttaa auto hieman vähemmän sähköä kaikissa toiminnoissaan.

Rengaspaineiden maksimoinnilla auton liikkuvuus helpottuu ja myös näin voidaan säästää akun kulutusta.

Ajamalla ennakoivasti, välttämällä nopeita kiihdytyksiä ja äkillisiä jarrutuksia säästät myös akkua. Hyvä keino tähän on käyttää vakionopeudensäädintä.

Näin säästät sähköauton kuluissa – järkevä lataaminen tärkeää!

Tässäkö sähköautoilun sudenkuoppa? ”Järjetöntä pitää 4 tunnin taukoja”

Osti sähköauton – maksaa osamaksut bensasta säästyneillä rahoilla – kokonaiskulut pieneni ja ajelee tuliterällä menopelillä!

Uutta autoa kolhittiin parkkipaikalla – kolhija livahti paikalta ilmoittamatta! – Ei rikosta!

Teksti:jarikupiainen
Avainsanat: Chademo, hinta, pikalataus, pikalatauspiste, pörssisähkö, sähköauto, täyssähköauto

Kommentit

Oma kommentti