Telian nettiasiakas törmäsi outoon ongelmaan: Asiakaspalvelukaan ei osannut auttaa

Hymyyn otti yhteyttä Telian nettiasiakas, joka kummastelee, että ei ole maailma valmis. Hänen ongelmansa alkoivat Telian lähetettyä hänelle tekstiviestin.

Siinä ilmoitettiin, että alueella on uudistettu 4G-verkkoa syyskuussa. Tämän jälkeen alueella olevat 4G-modeemit hidastuisivat, jos niissä on vanha ohjelmisto. Asiakkaan liittymässä kuulemma olisi jokin Huawein laitteista (sitten lueteltiin lukuisia numerosarjoja). Asiakasta kehotettiin päivittämään laitteeseen uusin ohjelmisto, jotta netti toimisi mutkattomasti jatkossakin.

-Otin yhteyttä asiakaspalveluun jo pari viikkoa sitten, jolloin siellä ei osattu auttaa. Sitten otin taas yhteyttä ymmärtääkseni asiakaspalvelun tekniselle puolelle, mutta ei sieltäkään tullut mitään apua, vaan arvailuksi meni, asiakas pähkäilee.

Ongelma lähtee siitä, että tekstiviestissään Telia antaa linkin sivuille, jossa on esitelty heidän myymiensä reitittimien ja mokkuloiden kuvia. Niitä on kymmenkunta. Kuvat löydät täältä. Asiakas ei löydä omasta Huawein reitittimestään mistään laitetunnusta tai -koodia, jotta hän voisi tietää, minkä laitteen päivitysohjeet hän lataisi.

-Minun laitteeni saattoi näiden kuvien perusteella olla joku näistä kolmesta, mutta mikä. En tosiaan mistään löytänyt mallitunnusta, ja siksi soitin asiakastukeen. Eivät hekään voineet auttaa. Arvailuksi meni. Tämä viimeisin ”auttaja” eli nettituen mies osasi kyllä sillä tavalla tulla vastaan, että kysyi milloin olin reitittimeni myymälästä ostanut, kysyi hintaa, ja sen perusteella päätteli että se oli näissä kuvissa olleista esimerkkilaitteista jokin. Kuvassa väri oli musta, mutta minulla laite oli valkoinen, mutta ei nyt sitten annettu asian haitata, asiakas kertoo Hymylle.

Hän päätyi lataamaan tämän laitteen ohjeen. Ehkä se oli oikea, ehkä ei.

-Erikoista tämä silti on. Mistä asiakas voi tietää oman laitteensa, että mikä se on, jos siinä ei lue mitään! Ehkä Telia voisi luopua näistä Huawein rakkineista, jos siellä päässä maailmaa ei osata edes kirjoittaa, asiakas tuhahtaa.

Alla kuva Huawein parista laitteesta.

 

Teksti:JT Tuomela
Avainsanat: asiakaspalvelu, Huawei, mokkula, netti, reititin, Telia

Kommentit

Tätähän tämä nykyisin on, kuvasta katsottuna yläreunan MENU-nappäimen paikka. Toisessa vasemmassa, toisessa oikeassa reunassa. Ja tuo asiakaspalve olisi voinut osata katsoa molemmat oppaat ja kertoa että toiminnot ovat aivan samat molemmissa.

Oma kommentti