Kuvituskuva

Tietokone juttelee jo oireista potilaan kanssa Hyvinkäällä

Hyvinkäällä on otettu käyttöön tekoälykokeilu ajanvarauksissa terveysasemalle.

Hyvinkään Mehiläisessä asiakas varaa nykyisin vastaanottoaikansa tekoälyn avulla. Paikallinen Mehiläinen on mukana valinnanvapauskokeilussa, jossa kokeilualueen asukkaat voivat valita terveyspalvelujensa tuottajaksi myös yksityisen palveluntarjoajan.

Homma toimii siten, että potilas kirjaa ensin oireensa digitaaliseen järjestelmään. Sitten algoritmi ryhtyy töihin. Se tekee ensimmäisen arvion hoidon tarpeesta. Asiakas saa varattua saman tien itselleen sopivan ajan, mutta hoitaja käy vielä ajanvaraukset läpi ja tarkistaa, että kaikki on kunnossa. Jos ei, hän voi ottaa ajan varanneeseen asiakkaaseen yhteyttä.

Jos potilaan oireet viittaavat kiireelliseen vaivaan, tekoäly puolestaan kehottaa ottamaan yhteyttä päivystykseen tai soittamaan ambulanssin.

Teksti: Hymyn toimitus
Avainsanat: Hyvinkää, potilas, tekoäly

Kommentit

Oma kommentti