Valviran viskikohu on holhouksen huippu – mutta muistatkos tämän!

Valviran koomisia piirteitä saanut viskikohu vahvistaa hyvää vauhtia käsitystä suomalaisesta holhouspolitiikasta.

Mutta jotain kehitystäkin on viime aikoina tapahtunut. Tosin joku voi kysyä: miksi vasta nyt.

Ei tarvitse kurkistaa kuin viime vuoden lopulle, jolloin Hymyn lukija oli kiinnostunut Calvadoksesta eli suomeksi sanottuna omenaviinasta. Hän halusi ostaa lahjan ja etsi tuotteita netistä.

-Äimistykseni oli kuitenkin suuri, sillä eihän sieltä mitään tuotevalikoimaa nähnyt, ei hintoja, ei makuja, ei mitään, asiakas ihmettelee Hymylle.

Hymyn selvityksen mukaan syynä oli se, että alkoholilain 33. pykälän mukaan Alko ei saanut esitellä verkossa tuotteita, joiden alkoholipitoisuus on yli 22 prosenttia.

Alkon sivuilta oli siis turha hakea viinoja, konjamiineja, viskejä tai rommeja, koska esittelykin katsottiin epäsuoraksi mainonnaksi tai myynninedistämistoiminnaksi.

-Kyllä tämä oli nykyaikana suuri yllätys. Pakko sanoa että melkoisessa kukkahattutätien holhousyhteiskunnassa elämme, Hymyn lukija harmitteli jutussamme.

Mutta kehitys kehittyy. Peräti puolen vuoden ajan netistä on nyt siis saanut katsoa – Alkon sivuilta – väkevien hinnaston. Ennen hinnaston sai vain painettuna. Hintatiedot toki pitää esittää asiallisesti niin ettei mitään tuotetta erityisesti nosteta esiin.

Kuva Wikimedia Commons

 

 

 

Teksti:Hymy.fi
Avainsanat: alkoholi, Alko, viina, Valvira

Kommentit

Oma kommentti