Nissan Leaf on yksi yleisimmistä sähköautoista Suomessa. Niitä on runsaasti tarjolla myös käytettyinä. Suuri osa Leafeista on varustettu 24 kWh akulla, mutta niitä on tarjolla myös 39 kWh sekä 62 kWh akulla.
Suomen kolmanneksi suosituimman sähköautomerkin omistajia on satoja, mutta yksi ongelma tuntuu vaivaavan netin keskustelupalstoilla auton omistajia.
Lue myös: Tässäkö sähköautoilun sudenkuoppa? ”Järjetöntä pitää 4 tunnin taukoja”
Miten ladata auto tulevaisuudessa pikalatauspisteissä?
Ongelma tosiaankin on pikalatauspisteet. Leafissa on japanilainen CHAdeMO -latausjärjestelmä, joka on suosittu etenkin Japanissa, mutta Suomessakin valtaosa on saksalaisia CCS -pikalatauspisteitä. Järjestelmä perustuu autossa olevaan pistorasian malliin. CCS -latauspisteiden töpselit eivät sovi CHAdeMO -pistorasioihin.
Lähes kaikki uudet pikalatauspisteet ovat CCS -latausasemia, joten syytä huoleenkin on Leafin omistajilla.
Yleensä myös type2 -latausasemat sopivat näihin autoihin, mutta niissä lataaminen on hidasta, eikä ole mielekästä pitkillä matkoilla. Auton lataaminen lähes tyhjästä akusta voi kestää jopa 8-10 tuntia.
Hymy tiedusteli Leafeja maahantuovalta Länsiauto Oy:lta tilanteesta, että onko adaptereja saatavana, joilla CHAdeMO -autot voidaan ladata CCS -latauspisteissä.
Länsiautosta ei vastattu Hymyn sähköpostitse esittämään kysymykseen.
Lue myös: Jari Sarasvuo luopui Teslastaan – tilalle öky-ökyauto!
Pitäisikö Leafin maahantuojien huolehtia, että CHAdeMO -latausjärjestelmiä on jatkossakin riittävästi Suomessa tai että tarjolle tulee luotettavia adaptereita, jotka sopivat CCS -järjestelmiin?
Kommentit
Oma kommentti