Sähköautomerkin ongelma: Tämä puute voi hankaloittaa pahasti matkantekoa

Yksi puute sähköautossa voi hankaloittaa pahasti matkantekoa.

Nissan Leaf on loistava sähköauto. Vuoden 2022 mallissa on kaikki mukavat modernin sähköauton toiminnot ja ajokokemus on erittäin miellyttävä.

Hinta-laatusuhde autossa on myös hyvä, etenkin niille, jotka tilasivat autonsa loppukevään tai alkukesän aikana. Tuolloin autoa myytiin tarjoushintaan. Lisäksi Traficomista pystyi hakemaan 2.000 euron tuen sähköauton hankinnalle. Nyt Nissan Leaf 2022 -mallin ohjehinta on noin 35.000 euroa mikäli hankkii auton 39kWh akulla.

Autossa on kuitenkin yksi vakava puute, jollaista ei monissa muissa sähköautomerkeissä ole. Se on autosta puuttuva CCS -latausjärjestelmän rasia, jotta autoa voisi ladata nopeilla CCS-latausasemilla. Erikoista, että kyseisestä automallista sellainen puuttuu.

Latausjärjestelmästä on tullut eniten käytetty standardi Euroopassa.
Sen sijaan enemmän esimerkiksi Japanissa suositaan CHAdeMo -latausjärjestelmää. Kyseinen järjestelmä on myös Nissan Leaf -sähköautoissa.

Erityistä, että autoa ei toimiteta Euroopassa eniten käytetyn pikalatausjärjestelmän suosimassa muodossa. Autoa joudutaan lataamaan hitaammissa Type2 -latureissa mikäli CHAdeMO -pikalatausjärjestelmää ei ole tarjolla. Ja niitä siis on huomattavasti vähemmän kuin CCS -latausasemia. Niiden latausnopeus monesti on 22kWh tunnissa. Nopeampien CCS- sekä CHAdeMO -latausasemien teho on 50kWh tai enemmänkin.

Kyseisellä autolla ajaville on tarjolla huomattavasti vähemmän nopeita pikalatauspisteitä ja jos harvaan asutulla maaseudulla ei löydy CHAdeMO -pikalatausasemia, voi matkantekoon tulla yli neljän tunnin tauko.

Lue myös: Tässäkö sähköautoilun sudenkuoppa? ”Järjetöntä pitää 4 tunnin taukoja”

Teksti:Hymyn toimitus
Avainsanat: autoilu, CCS, Chademo, energia, hinta, lataus, laturi, ongelma, sähköauto

Kommentit

Oma kommentti